Főpolgármester-helyettes: Buszt vezetni, oroszlánt etetni tudunk, de pénzt nyomtatni nem
12/10/2023 21:27
| Szerző: Klubrádió
Kiss Ambrus azt mondta: a fővárosi intézményrendszer 27 ezer dolgozója tud időseket gondozni, buszt vezetni, oroszlánt etetni, de pénzt nyomtatni nem, így minden központi támogatáshoz kormányzati jóakarat kell, ami láthatóan nincs meg. A főpolgármester-helyettes arról is beszélt, hogy a fővárosi cégvezetőknek fizetett prémiumok a munkaszerződésben rögzítettek, egyébként pedig állami vállalatoknál is osztanak prémiumot, például a MÁV-nál, ahol "finoman szólva működési problémák vannak".
Az legutóbbi napokig lehetett olvasni vezető helyen a kormánypárti médiában, hogy a fővárosi önkormányzat szórja a pénzt, mindenféle prémiumokat ad cégvezetőknek, és közben arra panaszkodik, hogy nincs elég forrása, mert az állam elvonja.
Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettest arról kérdeztük a Megbeszéljük adásában, hogy ezt meg lehetett volna-e valahogy előzni. Szerinte a fideszes sajtó mindenképpen kiemelten foglalkozik a főváros vezetésével, amely szerintük tönkretesz mindent. Akár azt is címlapra teszik, hogy „gyomokat növesztgetnek vagy szándékosan dugókat okoznak”, most pedig a kollégáikon keresztül támadják őket.
Nem jutalom, prémium
Hangsúlyozta, prémiumról van szó, jutalmat nem fizetnek, ilyenre nem került sor volt sem idén, sem tavaly. A cégvezetőknél pont azért változtatták meg a javadalmazási szabályzatot, mert a jutalom kategória kevésbé érthető és köthető szempontokhoz. Ezzel szemben a prémium benne van a munkaszerződésben, az alapbér bizonyos százalékával van arányban és valamilyen célkitűzéshez kötik. Ha ezt eléri az adott cégvezető, akkor meg kell adni neki, ha nem éri el, akkor nem. Hogy teljesítette-e a feltételt, azt a felügyelőbizottságok értékelik, és a javaslatuk alapján a főpolgármester dönt. Nem feltétlenül igaz, hogy csak a vezérigazgató és helyettese kap prémiumot, hanem „ennek van következménye a lejjebb lévő szintekre is” – tette hozzá.
Jelezte: prémium-célkitűzés és -fizetés nem csak a fővárosi cégeknél van, hanem az államiaknál is, például a MÁV-nál. És, mint mondta, nem akar demagógba átmenni, de lehet látni, hogy „finoman szólva működési problémák vannak” a MÁV-nál, és ott is fizettek prémiumot, miközben a fővárosi tömegközlekedést képesek voltak talpon tartani a kollégáik. Ezt fontos különbségnek nevezte Kiss Ambrus. Hozzáfűzte: bár borzasztó anyagi helyzetben vannak, bérmegállapodást kötöttek a cégeikkel, és ezt maradéktalanul betartották, tavaly 15, idén 15+1 százalékot emeltek, ez kumulálva több mint 33 százalék.
Októberre már nem utalt az állam
Beszélt arról is, hogy az első kilenc hónapban megkapta a főváros a közösségi közlekedésre az államtól járó havi egymilliárd forintot; ők viszont elköltenek erre 160 milliárdot, ami borzasztó aránytalanság. Ugyanakkor még ez is csak idáig volt igaz, októberben már nem kapták me az államtól meg az említett összeget – szerinte vélhetően azért, mert a szolidaritási hozzájárulási perben jól állnak. A bíróság azonnali jogvédelmet rendelt el, azt a pénzt nem vonhatja el tőlük a kormány. Azt gondolja, ezért, büntetésből nem utaltak a közlekedésre, ami pitiáner megoldás a kormánytól, de ezt már megszokták az elmúlt években – jegyezte meg.
Korábban egyébként a közösségi közlekedés finanszírozásában egyharmad-egyharmad-egyharmados arány volt, az utasok, a főváros és az állam megoszlásában; ha ez jelenleg is így lenne, akkor legalább négyszer annyi pénznek kellene érkeznie az államtól, mint amennyit most kapnak. Kiss Ambrus úgy fogalmazott: a fővárosi intézményrendszer 27 ezer dolgozója tud időseket gondozni, buszt vezetni, oroszlánt etetni, de az a nehézségük, hogy pénzt nyomtatni nem, így minden központi támogatáshoz kormányzati jóakarat kell, ami láthatóan nincs meg. Így aztán ugyan felvethetik ezeket a problémákat, de nem lesz következménye.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. október 12., csütörtök 17:15
Műsorvezető: Bolgár György