Forradalmi a Facebookot és az Instagramot büntető döntés, de a felhasználóknak kell tudatosabbá válnia
6/01/2023 13:32
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
Elmarasztalták Írországban a Facebook és az Instagram tulajdonosát: a személyre szabott hirdetésekre vonatkozó tájékoztatási gyakorlatuk szembemegy az európai adatvédelmi szabályokkal. A döntés megrengetheti a Meta európai országokra vonatkozó üzleti modelljét, de egyszeri felhasználóként ne várjunk jelentős változást. Valójában az lenne a fontos, hogy a társadalomban növekedjen az adatvédelmi tudatosság – mondta Kopasz János ügyvéd a Reggeli gyorsban.
"Napi szinten töltünk le újabb és újabb applikációkat a telefonunkra, össze-vissza görgetünk, anélkül, hogy tudnánk, milyen adatokat kezelnek rólunk és milyen célokra használják fel a szolgáltatók" – mondta a szakértő. Hangsúlyozta, hogy amikor "ingyenesnek tűnő online szolgáltatásokat veszünk igénybe, akkor valójában mindig a személyes adatainkkal fizetünk".
A közösségi platformok tulajdonosainak is szükségük van bevételekre, pláne ha azt szeretnék, hogy a szolgáltatás ingyenes maradjon. A bevételek jelentős részét pedig a személyre szabott hirdetések hozzák. Ezek úgy működnek, hogy a közösségi oldalak folyamatosan vizsgálják milyen hirdetésekre kattintunk, mit lájkolunk, honnan jelentkezünk be, miket követünk és így tovább – majd ez alapján helyezik elénk az újabb hirdetéseket – magyarázta Kopasz.
A GDPR értelmében az ír és a többi európai hatóságnak sem ennek a gyakorlatnak a létezésével van problémája. Az elmarasztalás alapja, hogy a Meta kivette a döntési lehetőséget a felhasználók kezéből és nem nyújtott átlátható tájékoztatást az adatkezelés céljairól – mondta az ügyvéd.
A szigorúbb európai adatvédelmi szabályok bevezetésekor ugyanis a Meta úgy döntött, hogy a szerződési feltételei közé emeli, hogy az emberek hozzájáruljanak az adataik személyre szabott hirdetésekhez történő felhasználásához. A gyakorlatban tehát a felhasználási feltételek között egy sokadik kiegészítésként szerepelt az erről szóló tájékoztatás. Ezt eleve senki nem szokta végigolvasni, ráadásul nem volt valódi döntési lehetőség: ha valaki nem fogadta el ezt a feltételt, az azt jelentette, hogy nem tudja használni az adott közösségi oldalt – hívta fel a figyelmet Kopasz.
A Facebook és az Instagram három hónapot kapott arra, hogy a működését összehangolja az európai szabályokkal, ráadásul várhatóan fellebbeznek majd, így még hosszú időbe telhet, mire a felhasználók bármilyen változást érzékelnek. Ennek ellenére "forradalmi a döntés", mivel kötelezi a céget, hogy egyértelmű, ne az apróbetűs részekbe rejtett tájékoztatást adjon, ahogy arra is, hogy a felhasználó kezébe helyezze a döntést – mondta Kopasz.
Attól függetlenül, hogy mikor és milyen formában változtat a Meta a működésén, a legfontosabb az lenne, hogy a felhasználókban növekedjen az adatvédelmi tudatosság. Lehetséges, hogy vannak, akik örülnek a személyre szabott hirdetéseknek, hiszen az aktuális problémáikra láthatnak megoldásokat. Kopasz szerint azonban ha nem vigyázunk, kifejezetten érzékeny adatokat is kiteregethetünk magunkról: ha például egészségügyi oldalakat böngészünk, abból következtethet az adatkezelő a betegségeinkre, de a vallási és politikai oldalak követésével is többet árulhatunk el magunkról, mint szeretnénk. A lényeg, hogy tudatosan hozzunk döntéseket ezekben a szituációkban – ebben pedig bőven van hova fejlődnie a társadalomnak.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg.
2023. január 06., péntek 8:33
Riporter: Pálinkás Szűts Róbert