Gondban van az autóipar
20/01/2021 10:48
| Szerző: Klubrádió/K.K.
Majdnem negyedével kevesebb új autót helyeztek forgalomba tavaly az Európai Unióban, mint korábban. Ezt a magyar gazdaság is megsínyli.
Leáll a kecskeméti Mercedes gyár 10 napra, a győri Audi pedig 2 hétig csak egy műszakban termel. Az egyik ok az alkatrészhiány, mert az elektronikai alkatrészek gyártói más termékekre álltak át. Világszerte megnőtt a kereslet a félvezetők iránt, ezért az ipar váltott a szórakoztatóiparban használatos csipek, félvezetők gyártására. A másik ok pedig a kereslet csökkenése. 2019-ben még 13 milliónál több autót helyzetek forgalomba az Európai Unióban, tavaly már csak alig 10 milliót. A járvány miatt kevesebbet utaznak az emberek, sokaknak csökkent a keresete, így ritkábban cserélnek kocsit.
Ez rávilágít arra, hogy nem jó, ha egy ország, vagy akár egy térség csak egy iparágra támaszkodik, és arra is, hogy mennyire sérülékenyek a nagy értékláncok. Elsősorban az autó- és a gyógyszeripar függ a beszállítóktól. A magyar iparszerkezetben az autógyártás nagyobb arányt képvisel, mint a német gazdaságban.
A világgazdaság egésze is törékeny – jegyezte meg Bod Péter Ákos volt ipari és kereskedelmi miniszter. A járvány okozta válságban gyakorlatilag az egész glóbusz leállt néhány hét alatt, a helyreállítás nem fog menni egyik pillanatról a másikra. A magyar gazdaság 6 százalékkal esett vissza, a kormányzati kommunikáció szerint a növekedés is 6-7 százalék lesz. Csakhogy az államadósság óriási, az infláció magas. A kilábalás iparáganként különböző lesz, például az IT és a bankszektor jól viselte a válságot, csakúgy, mint más szolgáltató ágazatok. Az itt lévő autógyártók prémium gépkocsikat készítenek, ebben a kategóriában biztosan visszatér majd a kereslet, ha nem is a korábbi szintre.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI Fotó: Ujvári Sándor.
2021.01.20. 06:00
Műsorvezető: Pálinkás-Szüts Róbert