„Klubrádió
Reggeli gyors

Tömeges csődhullám is jöhet a vasasok szerint

14/07/2020 11:51

| Szerző: Klubrádió

Egyetlen vasárnap pihenhet a dolgozó egy hónapban, a többi 30 napot végig kell dolgoznia. Adódhat ilyen helyzet is a vírus okozta válság következtében.

2020. július 14. Reggeli gyors - részlet 20.07.14. László Zoltán
08:00
00:00

Bevált gyakorlat volt a nagyobb gyárakban, hogy nyáron végezték a karbantartást, a felújítást, közben a dolgozók elmehettek pihenni. Kézenfekvő lett volna, hogy a járvány miatti tavaszi kényszerleállás idejére hozzák előre a tervezett karbantartást, ha már úgyis üres az üzem, de nem így történt. Egyre több gyár jelenti be, hogy a szokásos időben, nyáron lesz a tervezett leállás. Igaz, pár cégnél a koronavírus tombolásának idején fejlesztettek, telepítettek robotokat, automata gépeket, ám ez a munkavállalóknak még rosszabb hír.

A Mercedes-Benz 185 milliárd forintos beruházást jelentett be
 

Azokon a helyeken, amelyeken létezik munkaidőkeret, nem sok jóra számíthatnak a dolgozók. Ez ugyanis azt jelenti, hogy munkát végezni nem lehet, például a járvány miatt, de fizetést kap a dolgozó, azaz tartozni fog a munkáltatójának, gyűlnek a mínusz órák, ha már nincs szabadsága. Amikor beindul a termelés, akkor a munkaadó ledolgoztatja ezeket az órákat, napokat, esetleg heteket. Miután a magyar törvények értelmében a munkavállalónak havonta egy vasárnapi pihenő jár, lehet, hogy egy 31 napos hónapból 30 napot dolgoznia kell valakinek.

László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke erre azt mondja, hogy barbárság, fizikai képtelenség, társadalmilag is káros, de a törvény megengedi. Olyan megoldást is választhat a munkáltató, hogy elbocsátja az embereket, amíg nincs elég megrendelés, aztán jobb időkben majd visszaveszi őket, addig úgysem tudnak sehová sem menni.

Az a tény, hogy a nyári leállás szinte mindenütt meglesz az iparban, világosan mutatja az állapotot: nem állt még helyre a gazdaság. Csökkent a kereslet, a vásárlóerő megcsappant, tömeges csődhullámra lehet számítani az autóiparban is, amire a kormány oly büszke, és ami sokkal szélesebb kör, mint néhány csúcsgyártó. A csőd leginkább a kiterjedt beszállítói lánc végén lévőket, a kicsiket fenyegeti.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Ujvári Sándor.

Reggeli gyors
2020.07.14. 06:00 
Műsorvezető: Dési János