„Ha már három szál haj van, az valami!”
5/09/2020 21:56
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A pénteki Ötösben Gálvölgyi János Rózsa Gyula parókakészítőt, az egykori Nemzeti Színház fodrásztárának vezetőjét látta vendégül.
A mester elmondta, hogy nem csak a szakma tanult tőle, hanem a színészeknek is ő mutatta meg, hogyan készítsenek el egy sminket, ha egyedül kell nekilátniuk. Hogy ő maga később már csak a mű-arcszőrzet, illetve a paróka felhelyezésben vegyen részt.
Az interjúból az is kiderült, milyen zárt világot jelentett a fodrászat a színházon belül. Azt hamar megtanulta a tanárától, hogy amit ott hall a színészekről és a színészektől, az ott is marad. A diszkréció legalább olyan fontos része a munkának, mint egy paróka profi kivitelezése. Ezért is tudott jó viszonyt ápolni a művészekkel. Bulla Elmával és Ruttkay Évával nagyon szerették egymást.
Rózsa Gyula elmesélte, hogy már gyerekkorában kialakult a színház iránti vonzódása, a szülei gyakran vitték előadásokra, nézett prózai és zenés darabokat. Azonban nála ez a vonzalom nem a színpad, hanem a háttér iránt született meg. Nagyon hamar világos volt a számára, hogy parókakészítő akar lenni. Már középiskolás korában bejárt a Madách Színházba, ahol Bajkai István kezdte megtanítani neki a szakma alapjait. Képzése a fodrászati szakiskolával folytatódott, majd hamar elhelyezkedett a Vígszínházban fodrászként.
Hozzátette, Várkonyi Zoltán színházában, illetve abban az időben még más színházakban is volt igény a parókakészítésre, mag ma már a kész műparókákat rendelik meg. 1969-től 1974-ig volt a Vígszínház munkatársa, majd a József Attila színházhoz szegődött, végül 1984-ben a Nemzeti Színházba ment. Onnan is ment nyugdíjba, amely azon kívül, hogy akkor már Magyar Színházra változtatta a nevét, megvált az egész fodrásztártól, így Rózsa Gyula több évtizedes szakértelmére sem tartottak igényt.
Aktív évei alatt külföldi vendégjátékokra is járt a színházzal, valamint nyaranta a szabadtéri előadásokban dolgozott.
Rózsa Gyula a filmes világba is belekóstolt. Ő készítette Szabó István A Napfény íze című drámájában a női főszereplő parókáját.
Más-más parókára van szükség műfajtól függően, a mester elmondta, az utcára egészen más típusú pótlásokat kell készíteni, mint a színpadra.
Szót ejtettek még a paróka egészségügyi, vagy éppen esztétikai funkcióiról is, valamint arról, hogy milyen módszerekkel készülhetnek a parókák, és sort kerítettek némi parókatörténelemre is.
Az adás első órájának végén új rovatot indítottunk Pár perc protokoll címmel. A továbbiakban egy-egy adásban Török Gabriella nemzetközi protokollszakértő a különböző élethelyzetekben követendő illő, és elfogadott viselkedési formákat vázolja. Az első adásban a meghívást, és annak elfogadását járták körül a műsorvezetővel.
A műsor második órájában Bóta Gábor színházkritikai rovatát hallhatták, valamint Ámon Heni gasztroblogger ajánlott különleges recepteket.
2020. szeptember 4. péntek 10:00
Szerkesztő: Timár Ágnes