Iskolapélda
13/02/2022 15:29
| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió
Miért kiemelten fontos az iskolába járás egy roma gyereknek? És milyen lehetőségei vannak? Ezek voltak az Útszélen fő kérdései.
A most következő idézetet egy 17 éves roma srác juttatta eszembe, ő éppen jogásznak készül valamelyik elit egyetemre. Tudja, hogy ő egy a nagyon boldog kevesek közül. Az író Lakatos Menyhért: a könyv címe: Füstös képek.
„Reggelenként sokszorosan éreztem hatását, amikor anyám kiugratott a fészekből, mert iskolába kellett mennem. Néha megoldódott azzal, hogy apámat bezárták, az iskola és a levente elmulasztásáért kiszabott pénzbüntetést dutyira változtatták át. Nem bántott érte, szívesebben vállalta, mint én a tanulást, csak anyámmal voltak kellemetlenségeim. Tudott az ostorral bánni. Olyankor apám fajtájának mondott, akiknek se országuk, se hazájuk nincs.“ Eddig az idézet.
Nemrég meséltem el valahol, hogy még a rendszerváltás előtt együtt felvételiztünk tanárképzőre egy nagyon barna bőrű és elképesztően okos és felkészült roma sráccal. Jóval később tudtam meg, hogy a szóbeli után a grémium leültette, és megkérdezte tőle: belegondolt-e abba, hogy ezzel a fizimiskával úgysem állhat soha katedrára? És akkor – kitűnő felvételi eredménye ellenére – minek is járna ide? Ezt a kérdést talán ma már, remélem legalábbis nagyon, senki nem tenné fel neki. Na de hogyan jut el idáig – hacsak nem kivételképpen. Miért ne gondolnánk, cigány fiatalokat keresve a középiskolai és egyetemi tantermekben, hogy amit itt látunk, azaz nem látunk, az a rendszerváltás utáni politikai elit minősíthetetlen bűne és szégyene?
Józsa Márta jegyzete
-
Az Útszélen vendégei: Sipos Alexandra és Makula György diákok, valamint Greskovits György, a Milestone Intézet oktatási igazgatója és Hódsági János, az intézet pedagógiai vezetője
2022. február 10. csütörtök 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Józsa Márta