Iskolapéldák
2/12/2023 06:27
| Szerző: Kerekes Borbála
Pozitív fegyelmezés, kötődő nevelés otthon, kooperatív és személyiségközpontú tanulás az iskolában. Hallunk irányzatokról és módszerekről. Szakkönyvek és pszichológusok segítenek bennünket szülőként az otthoni, alternatív iskolák az intézményi nevelésben. De melyik miért jó, hogyan válasszunk és hogy igazodjunk el az otthoni neveléssel kapcsolatban, ha a mai hozzáállás gyakran merőben különbözik attól, ahogy mi felnőttünk?
Oktatáskutatók, pedagógusok és szülők is beszéltek a műsorban. Például a kooperatív nevelés előnyeiről. A hagyományos csoportos tevékenység során a tanulók nem lépnek egymással kapcsolatban, nem értelmezik, és nem beszélik meg közösen a megoldást, a kapcsolattartás helyett inkább egymásra hatásról beszélhetünk a tanulói csoportokon belül. Ezzel szemben a kooperatív csoportmunka arról szól, hogy a csoport tagjai a feladatokat egymással kapcsolatot teremtve oldják meg. A csoportok összetétele heterogén, a csoporton belüli szerepek egyértelműek és világosak. Tudatos a szerepvállalás, ezáltal minden tag felelősséget tud vállalni a csoportban és a feladatmegoldásban betöltött szerepéért.
A Lépésről lépésre program, a Waldorf-módszer és egyéb alternatív irányzatok is szóba kerültek az adásban és a Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium nevelési módszereiről is szó esett. Egyben mind közös: mindenhol a gyerek egyénisége és személyisége van a középpontban. Hogy ez hogyan valósul meg a gyakorlatban és melyik módszert válasszuk a gyerekünknek? Arról bővebben a szerdai Ötös adásában hallhattak.
2023. november 29. szerda 10:00
Szerkesztő: Kerekes Borbála