Kiss: Az űrállomáson találnak feladatot a kint várakozó asztronautáknak
28/06/2024 11:30
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
Bár a Boeing Starliner űrkapszulájánál jelentkezett problémák nem veszélyeztetik az asztronauták visszatérését a Földre, a vizsgálat végéig kénytelenek a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodni – mondta Kiss László csillagász.
Ahogy arról a Klubrádió is beszámolt, elhalasztották a Boeing Starliner nevű űrkapszulájának visszaindulását a Földre. A Starlinert június 5-én bocsátották fel, asztronautákkal a fedélzetén. Ezt követően megérkezett és dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz. Az út során héliumszivárgást észleltek a kapszula hajtóműrendszerében, amelyet kijavítottak, jelenleg egy kivételével a jármű összes segédhajtóműve működik.
"Tíz évvel ezelőtt a NASA két céget kiválasztott, hogy gyártson embert szállítani képes űrhajót. Az egyik volt a Boeing, a másik a SpaceX" – mondta a Reggeli gyors pénteki adásában Kiss László Széchenyi-díjas csillagász, kutatóprofesszor, hozzátéve, hogy a Boeing majdnem kétszer annyi pénzt kapott a projektre, mint a SpaceX. Ehhez képest az utóbbi már négy évvel korábban is sikeresen vitt fel és hozott vissza űrhajósokat a Dragon nevű hajóval. A Boeing pedig olyan űrkapszulát lőtt fel most, ami nem volt, és most sincs tökéletes műszaki állapotban.
Azt is elmondta, hogy azért kellett elhalasztani a Starliner visszaindulását, mert bár az asztronautákat szállító egység vissza tud térni a Földre, de az a modul, amelyben a probléma jelentkezett, a visszatéréskor megsemmisül, ezért a fúvókák meghibásodásának, a héliumszivárgás lehetséges okainak felderítéséig kénytelenek várakozni. Ez egyben azt is jelenti, hogy az asztronauták visszaútját nem veszélyeztetik a fellépett problémák. Kiss megjegyezte, szükség esetén másik – akár ironikus módon egy Dragon – kapszulát is felküldhetnek értük. Az asztronauták számára is váratlan a helyzet, de mivel kiképzésük során erre felkészítették őket, az űrállomáson töltött idejük alatt új feladatokat láthatnak el.
Ami a Boeinget illeti Kiss elmondta, csak azért kaphatott közel kétszer akkora összeget, mint a SpaceX, mintegy 4 milliárd dollárt a projektre, mert "régi patinás cég". Azonban a vállalatnak már korábban is adódtak gondjai (rosszul elhelyezett furatok, hiányzó csavarok), amelyek miatt indokolttá vált a kérdés, "mi lehet a patina alatt?" Kiss – bár hangsúlyozta, nem feladata ebben ítélkezni – fenntartja a lehetőségét annak, hogy a régi mamutcégek esetében megtörténhet, hogy valóban régi mamutokká válnak.
A tejes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024.06.28., péntek 8:15
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert