Kovács Gergely: Teljesen feleslegesek a parkolóautomaták
22/11/2024 21:56
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Szikora Gábor
Kovács Gergely támogatja a parkolóautomaták leszereléséről és a zöld rendszámos autók ingyen parkolásának megszüntetéséről szóló javaslatokat. A Magyar Kétfarkú Kutya Párt társelnöke, a XII. kerület polgármestere arról is beszélt, hogy az előző hegyvidéki vezetés által kötött parkolási szerződés 210 millió forintról szólt, ők pedig ki tudják hozni 90 millióból, vagyis korábban valószínűleg ennyire túlárazott volt a dolog.
Jövőre kevesebb feleannyi pénzből működteti a Hegyvidéki Önkormányzat új vezetése a parkolási és közterület-felügyeleti informatikai rendszerét. A XII. kerületi önkormányzat kommunikációs vezetője, Csiszár Tamás elmondta, hogy az előző, fideszes vezetés által idén nyáron kiírt, majd hirtelen visszavont, verseny nélküli közbeszerzés alapján mindez 210 millióba került volna, miután az új vezetés valódi nyílt tendert írt ki, így olcsóbban tudnak szerződni, és ezzel 120 milliós megtakarítást tudnak elérni.
Hogyan lehet ez ennyivel olcsóbb – kérdeztük Kovács Gergely polgármestert, aki az Esti gyorsban azt mondta: valószínűleg ennyivel volt túlárazva az előző szerződés, amely havi 14,5 millióba került. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt társelnöke elmondta: a parkolás és a közterület-felügyelet üzemeltetésének szoftveréről, informatikai hátteréről van szó. A közbeszerzés lejárt, Pokorni Zoltánék (az előző, fideszes polgármester) megígérték, hogy nem írnak ki újat a választás után, aztán mégis kiírtak, de egy úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásost, amelyen nincs verseny, csak egy szereplő indulhat, akit meghívnak. Ezt azzal indokolták, hogy képtelenség átállni egy másik szoftverre, és mindenképp az addigi céggel kellene szerződni, amire havi 17,5 milliós árat lőttek be. De egy héttel később visszavonták a közbeszerzést, szerinte azt, mert nem sikerült normálisan megindokolniuk, hogy miért így szeretnék.
Ők (az új vezetés) ezt szétszedték, külön beszerzési eljárások voltak a közteres szoftverre és a parkolási szoftverre, külön az IT-részre, ami a szervert jelenti. Megjegyezte, "óvatosan fogalmazva", ez a bizonyos korábbi cég olyan dolgokat is csinált a kerületnél, amiket nem találtak meg a szerződésben. Ez így most nekik 85 millióba kerül egy évre, mert be kellett szerezni informatikai eszközöket és licenceket is, amiből 50 millió a jövő évi működési költség.
Közölte, a kerületi lakosok nem veszítenek semmit ezzel a váltással, ugyanaz a szolgáltatás lesz. Hozzátette, megnéznek több területet is, ahol az előző vezetés idején kiszerveztek munkákat és több céget közbeiktattak, mert talán jobban járnak, ha a saját kezükbe veszik ezeket az ügyeket, példaként az épületkarbantartást említette.
Új parkolási rendszer Budapesten?
Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, korábbi kihívója is felszámolná a parkolóautomatákat, és szóba került a zöld rendszámos autók ingyen parkolásának megszüntetése is. Kovács Gergely szerint a parkolóautomaták „teljesen feleslegesek”, csak törvényi kötelezettség miatt vannak. Jelenleg az a szabály, hogy a fizetős parkolóhelyek 80 százalékának maximum 250 méteres távolságán belül kell lennie egy automatának. Náluk nagyjából a parkolási bevételek 10 százaléka érkezik az automatákba, de veszteséges a fenntartásuk, eleve meg kellett venni, karban kell tartani őket, be kell gyűjteni, meg kell számolni a pénzt, cserélgetni kell a papírt – sorolta a kisebb tételeket, amelyek együtt mégis veszteséget okoznak.
A zöld rendszámos autók ügyéről azt mondta, ma már másként gondolnak az emberek az elektromos autókra, mint 10-15 éve, és szerinte jogosan. Amikor egy nagy, 50 milliós hibrid SUV ingyen parkol, ott mindenki elgondolkodik, hogy ennek mi értelme van, hiszen szennyezőbb és nehezebb is a legtöbbnél, de a teljesen elektromos autók is jelentős környezeti károkat okoznak. Az autózás társadalmi költsége nincs megfizettetve az autósokkal – vélekedett.
Ezért abszolút támogatja ezeket a javaslatokat – közölte, hozzátéve: az lenne a jövő, hogy próbáljanak meg minél kevesebb autót az utcán tartani. Hozzáfűzte: van sok céges irodaház, pláza mélygarázsa, ami éjjel szinte teljesen üres; leülnek ezekkel a szereplőkkel és megpróbálnak tőlük a lakosok számára parkolóhelyeket venni, bérelni.
A Kutyapárt kitiltaná a birodalmi lépegetőket is a körutakról, erről Kovács Gergely azt mondta: próbáltak felnőni ahhoz a magassághoz, amilyen előterjesztések mostanában a Fővárosi Közgyűlés elé kerültek.
A zöld rendszerámos autókról és a parkolásról kérdeztük az adásban Zách Dánielt, a Telex újságíróját is, azt a beszélgetést itt hallgathatják meg.