„Köszönjük
Reggeli gyors

KRESZ-professzor: A gyorshajtások zömét nem kis autókkal követik el

31/10/2024 09:44

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Az Árpád hídon történt gázolással kapcsolatban Pető Attila kifejtette, biztos abban, hogy az ilyen mértékű gyorshajtásokat jellemzően drágább autókkal követik el, így a legkisebb, 50 ezer forintos büntetésnek nincs kellő visszatartó ereje. Azt is hozzátette, hogy az újonnan felszerelt sebességmérő kamerákat valóban Budapest olyan pontjain telepítették, ahol sokan "szeretik jobban megnyomni a gázt".

2024. október 31. Reggeli gyors - részlet 24.10.31. Pető Attila
06:24
00:00

Október 30-tól, szerdától élesben is működnek azok az új sebességmérő kamerák, amelyeket még a nyár végén szereltek fel Budapest több útszakaszán. A 26 kamera 47 forgalmi sáv forgalmát ellenőrzi, és az egyhetes tesztüzem alatt több mint 38 ezer gyorshajtást rögzítettek – írta meg a Telex.

Hogy mennyire indokolt volt a felszerelésük, azt a műsorvezető, Szénási Sándor a 2023 júliusában az Árpád hídon történt tragédia példáján keresztül szemléltette: akkor egy Mercedes és egy BMW versenyzett egymással, majd amikor a Mercedes sofőrje elvesztette uralmát a legalább 137 km/h-ás sebességgel haladó jármű felett, elgázolt egy védett biciklisávban szabályosan közlekedő férfit, aki meghalt a balesetben. Ugyanezen az éjszakán a főváros több más pontjáról is jelentettek hasonló gyorsulási versenyeket.

„Több év baleseti statisztikáit összevetve látható, hogy a gyorshajtás, a sietség még mindig vezető ok volt. Sokan a fizika törvényei ellen akarnak menni, hiszen, ha növeljük a sebességet, négyzetesen nő a fékút is. Tehát mondhatom, hogy a gyorsulással hatványozottan nő az a veszély, ami ránk leselkedik, és a KRESZ ugyan konkrétan meghatározza, hol, mennyivel lehet közlekedni, hiába helyeznek el sebességkorlátozó táblákat, azokat be is kellene tartani, ezeket az értékeket nem véletlenül számolták így ki” – mondta a Reggeli gyors csütörtöki adásában kollégánk, Pető Attila KRESZ-professzor.

Azzal kapcsolatban, hogy a gyorshajtás különösen a drágább autók tulajdonosai körében jellemző, Pető azt mondta: „a mai napig a nagy fekete autó, egy idézőjeles jármű, amivel menni kell, és biztos vagyok benne, ha ilyen statisztikákat nézve a gyorshajtások zömét nem kis autókkal követik el, hanem látványos sportautókkal, vagy a mostanában divatos városi terepjárókkal”. Ennek megfelelően a büntetési tételezést sem tartja feltétlenül megfelelőnek, hiszen 50 ezer forintos büntetés nem tétel olyanok számára, akik megengedhetnek maguknak ilyen drága járműveket, nincs, vagy nem megfelelő a visszatartó ereje.

Azt is hozzátette, hogy az újonnan felszerelt kamerákat valóban olyan helyeken telepítették, ahol „szeretik jobban megnyomni a gázt”. Érdekességként emelte ki, hogy a fővárosban egyre több a 30-as korlátozás, ott jellemzően előfordul hogy 40-50 km/h sebességgel mennek. Ezekben az esetekben a fekvőrendőrök elhelyezése szerinte kellő elővigyázatosságot eredményez.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi fotó: Wikimedia Commons

Reggeli gyors/interjú Pető Attilával
2024.10.31., csütörtök 7:42
Riporter: Szénási Sándor