„Zajlik
Reggeli gyors

Lábon lövi magát az EU a vámháborúval?

7/10/2024 10:24

| Szerző: Klubrádió

Áremelkedéssel kell számolni az elektromos autók piacán az unió által már részben be is vezetett büntetővámok miatt. Zách Dániel a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában megemlítette, hogy a Tesla Model 3 kis akkumulátoros változata már 600 ezer forinttal kerül többe és az elektromos Mini árát is emelték már, holott ezek nem a klasszikus kínai elektromos autók. Matura Tamás Kína-szakértő ugyanitt arról beszélt, hogy piacvédő intézkedések mellett az EU-nak hosszú távon a saját versenyképességét is fel kell pörgetnie.

2024. október 07. Reggeli gyors-részlet / Interjú - Zách Dániel - 2024.10.07.
08:18
00:00
A Telex autópiaci újságírója arról beszélt, hogy alapvetően komoly gondok vannak az Európai Unió autópiacán, mely még mindig nem tért magához a koronavírus járvány óta.  Ezen belül az is gond, hogy sokkal kevesebb elektromos autót vesznek az uniós vásárlók, mint amire szükség volna ahhoz, ki lehessen vezetni a belsőégésű motorokkal szerelt autókat. Az Európai Unió 2035-re tette ezt a célt, csakhogy a büntetővámok lassíthatják a folyamatot.

A kínai villanyautókra azért lenne szükség, hogy ezt a célt könnyebben el lehessen érni, hisz olcsóbbak jóval, mint európai riválisai – tette hozzá Zách Dániel.

Mi a gond a kínai autókkal? 

A kínai elektromos autókkal kapcsolatban  felmerült, hogy  olyan állami támogatásokat kapnak az előállításukhoz egyes gyártók a piaci terjeszkedésükhöz, mely tisztességtelen és nem felel meg a nemzetközi kereskedelmi egyezményben foglaltaknak.

Csakhogy Zách Dániel szerint az unió lábon lőheti magát ezzel a büntetővámmal. Nyilván azok az országok, melyek a vámok mellett szavaztak, a saját autóiparukat látják veszélyeztetve. A németek viszont a kölcsönös erős kitettség miatt szavaztak ellene.

Matura Tamás Kína-szakértő arra hívta fel a figyelmet a témában, hogy az extra vám egy szükséges, de nem elégséges feltétel, hogy visszaszerezzék az unió versenyképességét. Kína minden olyan területen óriási versenyelőnyt harcol ki magának, melyben a Nyugatnak nincs versenyelőnye. A Corvinus Egyetem oktatója példakánt hozta, hogy Kína az autógyártásban nem csak az elektromos motorok gyártást, hanem az akkumulátor-előállítás teljes vertikumát is lefedi. Ezt az EU nem hagyhatja,  mert Európa legfejlettebb iparágai elsorvadnak vagy ki sem fejlődnek.

Az uniót az zavarja, hogy Kína tiltott támogatásokkal szerez versenyelőnyt – tette hozzá.

Matura Tamás fontosnak tartotta megjegyezni, hogy piacvédő intézkedések mellett hosszú távon  az Eu- nak a saját versenyképességét a 21. század technológiák minden terén fel kell pörgetnie más eszközökkel is.

2024. október 07. Reggeli gyors-részlet / Interjú - Matura Tamás - 2024.10.07.
06:07
00:00

A beszélgetéseket a fenti lejátszókra kattintva hallgathatja meg!

Reggeli gyors / Interjú Zách Dániellel és Matura Tamással
2024. október 07., hétfő 08.10.
riporter: Szénási Sándor