Macskafogó, Dögkeselyű, Ötvös Csöpi – Az akciófilm magyarul
11/10/2020 09:34
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában Orson Wellesre emlékeztünk a színész-rendező halálának 35. évfordulója alkalmából; valamint megnéztük, milyen a magyar akciófilm.
Paár Ádám történész-politológus elmondta, hogy bár hazánkban nem értelmezhető az akciófilm úgy, mint az Egyesült Államokban, de talán nem is várja el a néző, hogy Bruce Willis-típusú hősök akarják megmenteni a világot. Hozzátette, itthon a Horthy-korszak idején nem készültek krimik, vagy akár kezdetleges akciófilmek, mivel akkor a humor alapú szórakoztatás volt a cél. Az '50-es, '60-as években jelentek meg azok a bűnügyi filmek, amelyek már bírtak némi akciófilmes jelleggel. Az egyik legsikeresebb Az oroszlán ugrani készül című volt, amelynek fő érdekessége, hogy úgy volt vállaltan James Bond-paródia, hogy akkor még Magyarországon nem volt látható egyetlen film sem őfelsége kedvenc titkos ügynökével.
A történész elmondta az interjúban, hogy az első, már a nyugati színvonalat és hangulatot megjelenítő akciófilm a Dögkeselyű volt, amely bőven több volt, mint autósüldözések és verekedések sora. Sokkal inkább tekinthető az alkotás egy szociológiai látleletnek az akkori Magyarországról. A 90-es években már egyre több film és sorozat választotta az akciófilm műfaját, hogy elmeséljen egy történetet.
Paár Ádám szerint azonban a legsikerültebb magyar akciófilm a Macskafogó. Amely – talán épp azért mert koprodukció – nagyon pontosan tudta hozni a nyugati akciófilmek stílusjegyeit.
Sokak kedvenc magyar animációs filmjét 1986. október 2-án mutatták be. A Nepp József forgatókönyve alapján Ternovszky Béla rendezte klasszikust a tengerentúlon 1987. július 15-én láthatta először a közönség a Los Angeles-i Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválon, Cat City címen. Odaát szinte az összes karakter nevét megváltoztatták, hogy lehetőleg minden, a szocialista blokk országaira utaló asszociációt elkerüljenek.
A Szovjetunióban 1988-ban mutatták be a Macskafogót, és hamar nagy siker lett. Azonban a szovjet kiadásban négy kisebb jelenetet teljesen kihagytak belőle.
A szombati műsorban új rovatot indítottunk Ikonikus filmek, filmes ikonok címmel. Amelyben olyan filmes alkotókat és alkotásokat méltatunk, akik, illetve amelyek nélkül a filmtörténet most nem az lenne, ami. Elsőként Orson Wellesről beszélgettünk, aki 35 évvel ezelőtt hunyt el. Nevét rendezőként és színészként is jegyzi Hollywood.
Hubai Gergely filmtörténész az interjúban elmondta, kétségkívül az Aranypolgár volt Welles legjelentősebb műve, és talán ezt kevesen tudják, de az alkotónak több befejezetlen, mint befejezett műve volt. Ez talán abból is fakad – tette hozzá a filmtörténész –, hogy túl nagyszabásúak voltak a tervei ahhoz, hogy végül megvalósulhassanak. Azonban amelyek megvalósultak, sok szempontból megújították a filmnyelvet Hollywoodban.
Az adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg! Címlapi kép: MTI/Mohai Balázs
2020. október 10., szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes