„Köszönjük
Reggeli gyors/Reggeli személy

Magyar Péter más: ott mindennek van hírértéke, hogy bemegy az ATV-be és ott marad

26/09/2024 13:41

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Gőzsy Kati

"Magyar Péter más, ott mindennek van hírértéke, hogy bemegy az ATV-be és ott marad, hogy a köztévéből nem dobják ki a kidobók. Ő tényleg a Facebook-on építette fel magát, de az igazi áttörés a Partizán volt. Nem lett volna ekkora üstökös, ha annak idején nem megy be a Partizánba. Az minden idők legnézettebb interjúja lett a Partizánnak" - mondta Urbán Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a Mérték Médiaelemző Műhely vezérigazgatója a Reggeli gyorsban. Főleg a független médiáról, annak szerepéről és megélhetéséről esett szó.

2024. szeptember 26. Reggeli gyors/Reggeli személy (2024. szeptember 26., csütörtök 09:00): Urbán Ágnes
49:04
00:00
Műsorvezetők: Panxnotded Miklós, Dési János, Szénási Sándor, Para-Kovács Imre Szerkesztők: Jávor Dénes Marcell, Selmeci János, Korpás Krisztina, Bencsik Gyula, Herskovits Eszter

A független média nagyon kemény küzdelemben van egymással a maradék állami morzsákért, és a fogyasztók támogatásáért. A kormánypárti lapokba ömlenek az állami milliárdok, így azokkal nem lehet versenyezni, mondta Urbán Ágnes.

Az adó 1 %-os felajánlással kapcsolatban a nagy nyertes a Partizán volt, Urbán nem gondolta volna hogy a Heim Pál Gyermekkórházat és az Országos Mentőszolgálatot valaki megelőzi. "De lehetett látni, hogy a Klubrádiótól kezdve az Átlátszóig, Direkt 36ig jól teljesítettek. Ami nagy tudatosságot jelent a fogyasztók részéről, hogy ha tudják, hogy akkor is, ha máshogy nem tudják segíteni a független médiát, de így megpróbálják segíteni."

 
Urbán Ágnes
Fotó: Králl Kevin / Klubrádió
 

"Fennmaradnak az online sajtók, a nyomtatott napilappiacot viszont eltemethetjük a független médiában" - tette hozzá. Az online-t mindenhonnan el lehet érni. Ellenben ha a nyomtatott Népszavát nézzük, az állami reklámköltéses adatok alapján, a bevétel nagyságrendjének háromnegyede szerinte állami forrásból jön. "Valószínűleg az állam fontosnak tartja, hogy mutatóban maradjon egy baloldali nyomtatott sajtó. Ha enélkül kéne megélnie, a következő nap lehúzhatná a rolót." A hetilapoknál szerinte jobb a helyzet. A terjesztési költség az, ami nagyon drága, és náluk ritkábban van terjesztés. "Hosszútávon nem fogadnék a nyomtatott lapok túlélőképességére - mondta. - Kivéve, ha akkor is életben tartanak egy lapot, ha már nem kifizetődő."

Mint mondta, az online független sajtóban különböző projektek, kisebb szerkesztőségek alakultak, és különböző műfajokat hoztak létre. amikor többen eljöttek vagy többeket kirúgtak nagyobb szerkesztőségekből. Lettek az oknyomozó központú oldalak, általános portálok, rádió, konzervatívabb közönségnek szóló oldal. "A videó és a podcast nagyon megy, ezek a formátumok alkalmasak arra, hogy kitöltsenek holt időt. Vezetés, főzés, biciklizés, futás, kutyasétáltatás közben jó hallgatni. Sok olyan helyzet van, hogy olvasni nem tudunk, hallgatni viszont igen. "

"Szépen mindenki megtalálja a maga szerepét - mondta erről. - Ilyen szempontból a Klubrádió különösen jó helyzetben van, ez mégiscsak egy rádió, 0-24-ben szól, bármikor be lehet kapcsolni, ilyet nem nagyon tudunk mondani a független oldalon ebben a formában egyet sem. Kifejezetten jók az esélyei azoknak a médiáknak, akik megtalálják saját magukat és a közönségüket."

Selmeci János műsorvezető felvetette: "a covid óta megszületett a kormány oldaláról az online sajtótájékoztató műfaja, nehogy kérdésekkel provokálják a tájékoztatót. A Facebook-oldalára ír minden közszereplő. Mi szükség van ránk? A média kapuőr szerepe megszűnt, amikor az újságíró és a szerkesztő döntött arról, mi jusson el a nyilvánossághoz." "Jól megtalálja a független média a maga közönségét - válaszolta Urbán Ágnes. - A közönségnek a kisebb része az a fajta politikai hívó olvasó, néző, aki politikusi kommünikéket akar olvasni és nem érdekli a kontextus, csak elolvassa, mit mondott Orbán Viktor, Gyurcsány Ferenc vagy éppen Magyar Péter. A közélet iránt érdeklődők nagy része ennél sokkal kíváncsibb, árnyaltabban gondolkodik. Izgalmasak az elemzések, a nagyobb összefoglaló anyagok, amik rámutatnak a kontextusra. A közönség értékeli a minőségi anyagokat. Az olyan típusú cikkek egyre kevésbé izgalmasak, amik leírják, hogy mit mondott XY a Facebook-on. Persze jó nézettséget hoz, de a lényeg az azon túl kezdődik."

Mint mondta: Magyar Péter más, ott mindennek van hírértéke, hogy bemegy az ATV-be és ott marad, hogy a köztévéből nem dobják ki a kidobók. Hozzátette: "Ő tényleg a Facebookon építette fel magát a napi kommunikációban, de az igazi áttörés a Partizán volt. Nem lett volna ekkora üstökös, ha annak idején nem megy be a Partizánba. Az minden idők legnézettebb interjúja lett a Partizánnak."

Selmeci János a beszélgetés végén feltett egy kérdést: "Olyan helyzetben, amikor nincs pénz, a kiváló kollegák elmennek a multikhoz dolgozni, vagy épp tanítani, 15 éve nem emelkedett a fizetés, ott van egy olyan kormány, amelyik azt gondolja a médiáról, amit. Ebben a környezetben tudjuk-e úgy végezni a munkánkat, ahogy kellene?"

Urbán Ágnes válasza: "Véget ért a közéleti média legnagyobb ellensége a politikai apátia, bízom abban, hogy továbbra is fent maradtok és tudjátok folytatni. Nyilván nem jó a köldöknézős, önsajnáltató tartalom, de időnként őszintén kell beszélgetni a hallgatókkal arról, hogy milyen helyzetben van a rádió. Az ilyen adománygyűjtő akciók és túlélőgyakorlatok erre remek terepet adnak. El kell mondani a hallgatóknak, hogy mi a valódi helyzet és mi a tét."

Reggeli gyors/Reggeli személy Urbán Ágnes
2024.09.26., csütörtök 9:00
Riporter: Selmeci János, Herskovits Eszter