Miért kellett nekünk az orosz metró?
24/02/2021 14:56
| Szerző: Klubrádió/L.Cs.
Tizennyolc sorozat-, és konstrukciós hiba került feltárásra a vizsgálat során. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint ilyen konstrukciós hibákkal rendelkező járműveket nem lett volna szabad átvenni. Azt is hozzátette, hogy a tender kiírásai körül sem volt minden rendben, hiszen olyan pályázókat is kizártak, akik újabb járműveket kínáltak olcsóbban.
A BKV menedzsmentje kijavítaná az orosz metrókocsik súlyos hibáit, a kormány kiegyezne a gyártóval – írta kedden a Népszava.
A budapesti közlekedési vállalat három hónapig dugdosta az M3-as metróvonalra szállított metrókocsik beszerzésének körülményeit és a leszállított szerelvények műszaki színvonalát értékelő jelentést, így sokáig el sem jutott a BKV igazgatósága és felügyelőbizottsága elé – fogalmazott a lap.
Hogy mit tartalmazhatott a rejtélyes jelentés, arról Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke beszélt a Reggeli gyorsban. Állítása szerint egy komoly, komplex anyagról van szó, amelyban a jogi, a gazdasági és a műszaki információkat foglalták össze.
Bíró a jelentés műszaki adatait úgy foglalta össze, hogy „nem egy gőzelmi jelentésről” van szó. Tizennyolc sorozat-, és konstrukciós hiba került feltárásra a vizsgálat során. A szakember szerint ezek kétségessé teszik azt, hogy ezekkel a biztonságosan, kulturált körülmények közt és a 21. század elvárásainak megfelelően közlekedhetünk ezeken a szerelvényeken.
A kocsik korszerűsége a kezdetektől kétséges volt, de bizonyos kompromisszumokkal még a „lenyelhető béka” kategóriájába tartozott. Más kérdés a minőség, amelyet Bíró siralmasnak nevezett. Rozsdásodó kocsiszekrények, a hibás hegesztések kocsiszekrények körül, nem biztonságos felfüggesztő idomok alkalmazása, tűzveszélyes kábelezés, olyan anyagok alkalmazása, amelyek nem felelnek meg az uniós szabványoknak – sorolta.
Ilyen problémák mellett nem lett volna szabad a szerelvényeket átvenni. Bíró szerint már a tender kiírása is erősen sántított. Az ugyanis felújításra vonatkozott, és olyan pályázók is kizárásra kerültek, akik új járműveket, olcsóbban kínáltak. Így adja magát a kérdés, hogy ezeket a járműveket kik, és miért vették át.
A hibákat folyamatosan javítják ugyan, de a Bíró úgy véli, hogy nem biztonságos az olyan jármű, amely kábelezésénél az úgynevezett tűzgátak hiányoznak.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
21.02.24. 8:42
Riporter: Pálinkás Szűcs Róbert