Mit tehet a rendszer az iskolai bullying ellen?
23/09/2022 13:12
| Szerző: Klubrádió
A méltósággal összefüggő jogok sérelme, a testi fenyítés, az érzelmi- és verbális bántalmazás azok a jogsérelmek, amik a legsúlyosabbak egy iskolában vagy óvodában – mondta a Reggeli gyorsban Szlankó Viola, az UNICEF gyermekjogi munkatársa.
"Az oktatási jogok biztosa minden évben kiadja az éves jelentését, transzparensen kommunikál arról, hogy mik azok a legfőbb jogsértések, amik az oktatásban előfordulnak. Ebben az évben azt látjuk, hogy – mint az előző években, kb. – 1100 panasz érkezett az ombudsmanhoz. Ebből a legtöbbet a hallgatók nyújtották be, őket követték a szülők és a pedagógusok. A legtöbb panasz a köznevelési intézményekből (óvodákból általános iksolálból) érkezett, utána a felsőoktatási intézményekből, majd a szakiskolákból" – mondta Szlankó Viola.
Az UNICEF gyermekjogi munkatársa elmondta, hogy jelentésében az Oktatási Jogok Biztosa, Aáry-Tamás Lajos határozottan kiáll amellett, hogy a méltósággal összefüggő jogok sérelme, a testi fenyítés, az érzelmi- és verbális bántalmazás azok a jogsérelmek, amik a legsúlyosabbak egy iskolában vagy óvodában, ezt nem lehet szó nélkül hagyni.
"Azt olvashatjuk, hogy akár az óvodákból, akár az iskolákból a szülők olyan panaszokkal élnek, hogy akár fizikai erőszak (ráncigálás vagy például testnevél órán túlzott fizikai feladatok erőltetése) is előfordul, de ami jellemzőbb, az a megalázó bánásmód (kiabálás, megszégyenítés az osztály előtt). Ezek leginkább tanár-diák relációban fordulnak elő, de gyakori az is, hogy a szülők arra panaszkodnak, hogy a gyerekek olyan erősen bullyingolják egymást, hogy az már a személyiségfejlődés rovására megy, de a pedagógus ezzel már nem tud mit kezdeni" – mondta a szakember. Hozzátette azt is, hogy az ombudsman hatásköre ilyenkor eléggé korlátozott, első körben visszadobja a labdát, és a szokásos eljárást javasolja, hogy próbálják meg helyben – iskolán belül – orvosolni a problémákat, ami sajnos elég alacsony hatékonysággal működik csak.
"Az egyik jellemző rendszerszintű probléma az, hogy elég kis hatékonysággal működik helyben a konfliktusok kezelése, gyakran még mindig nincs meg annak a kultúrája, hogy iskolai keretek között érdemben, konstruktívan rendezni tudják a felek. Az ombudsman ha azt látja, hogy ugyanolyan típusú probléma jön elő különböző intézményekből (például a digitális oktatás nehézségei a járványhelyzetben), akkor a megfelelő minisztériumnak ajánlást tesz" – mondta a Reggeli gyorsban Szlankó Viola, az UNICEF gyermekjogi munkatársa.
A beszélgetést a cikk elején a lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2022. szeptember 23., péntek 08:48
Műsorvezető: Mérő Vera