Tényleg jó, hogy csak kicsit rosszabbak a kompetenciafelmérés adatai?
14/06/2022 10:24
| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter
Alig romlottak a 6.-8.-10. osztályosok kompetenciafelmérésének adatai az elmúlt évekhez képest, ami azért lepte meg az oktatási szakembereket, mert sokkal rosszabb eredményekre számítottak. Több milliárd forint EU-s pénzt öntött a kormány az oktatás centralizálásába, amivel semmit nem javított az oktatás színvonalán. Nahalka István oktatáskutató szerint esélyegyenlőség tekintetében sokat romlott a szegények és a romák helyzete.
Ahogy hétfőn megígértük, az általános iskolások kompetenciafelmérésének eredményeiről nemcsak az Oktatási Hivatal értelmezésében adunk hírt, hanem szakemberek is elmondják, miért jó, ha amúgy egyáltalán nem jók a felmérés eredményei. Nahalka István oktatáskutató a Reggeli gyorsban arról beszélt, hogy mit jelent valójában, ha alig romlottak az eredmények.
Mint mondta, valóban javulhattak volna, de ahhoz képest, hogy az oktatási szakértők is azt várták, hogy az idei felmérésekben jelentős csökkenés lesz, ez nem következett be. "Bár egy év adataiból nem lehet következtetéseket levonni és a tendenciákat is nehéz vizsgálni, és a pandémia egyszeri dolog volt, de ki kell mondani: lényegesen nem romlottak az eredmények" - mondta az oktatási szakember.
Nahalka is lényegesen rosszabb eredményeket várt, aminek oka, hogy rosszul lőtték be a magyar oktatás teljesítését, hogy a pandémia alatt hogyan teljesített, és a valóságosnál rosszabbnak ítélték meg. Igaz, elismerte, hogy nagyon már nem is lehetett rajta rontani.
Másrészről régóta megfigyelhető, hogy míg a magyar kompetenciamérés nagyon stabil eredményeket mutat, 2003 óta alig változik a teljesítmény a magyar oktatási rendszerben, közben viszont a PISA-mérésekben nagyon különböző teljesítményeket produkálnak. Pedig szövegértés van ott is, szövegértés itt is, matematika van ott is, meg matematika itt is, mondta Nahalka István. A PISA-felmérésekben tehát nagy változások vannak, ami nem tükröződik az országos kompetenciamérés eredményeiben, mondta. Ennek oka, hogy nem teljesen ugyanazt mérik, de annyira nem, hogy az OKM adatai nagyon nagy stabilitást mutatnak.
Beszélt más tényezőkről is, például a kötelező iskolázási korhatár leszállítását 16 éves korra, ami magyarázhatja a tizedikesek eredményeinek javulását az előző években, bár ennek a hatása fennmarad, hiszen olyan gyerekek is kiesnek, akik gyengítenék az eredményeket, és megerősíti azt is, mondta, hogy Magyarországon nem javul, sőt romani látszik az iskolát elhagyók arányára vonatkozó adat.
Nagyon fontos tényezőnek nevezte az is, hogy az esélyegyenlőtlenségek ugyanúgy jelentkeztek, bár a hatodik évfolyamon némi javulás észlelhető, de a nyolcadik, tízedik évfolyamon romlást tapasztalnak. Matematikából és szövegértésből most ott vagyunk az esélyegyenlőtlenséget tekintve, mint 2010 körül, 8-10.-nél viszont sokkal rosszabb a helyzet, mondta Nahalka István.
Megemelítette azokat a "sok apró kezdeményezést", amikkel helyben próbálkoznak a pedagógusok, de ez önmagában ezek nem képesek a rendszert átalakítani. Az országos folyamatok pedig szerinte kimerülnek nagy átfogó "reformokban", mint a centralizálás, amire több milliárd forint EU-s pénz költöttünk el, de ezek nem fejlesztik az oktatást. Amik fejlesztenék, azok sikertelenek, egyre másra mutatkoznak meg a sokszor több tízmilliárdos befektetéseknél.
Európai összehasonlításban a PISA-eredmények mondanak valamit, amik egyrészt Nahalka elmondása szerint "kicsit jobbak mint az előzők, de sokkal rosszabbak, mint a legjobb eredményeink". Az idén decemberben jön majd ki a legújabb PISA-felmérés, és abból kiderül, hogy mit produkált a magyar oktatási rendszer a pandémia alatt.
Az oktatási stratégiában megfogalmazottak szerint Magyarországon csökkenteni kell az oktatási egyenlőtlenségeket, de nem ez történik: növekszik az esélyegyenlőtlenség, és ezzel szoros kapcsolatban a szelekció is egyre erősebb lesz. A roma gyerekek szegregált oktatásának adatai romlanak az elmúlt 13 évben, nem hogy stagnálnánk, inkább romlik a helyzet, mondta Nahalka István oktatáskutató.