Nem a csendben város fölé épített terasz zavarja az I. kerületet
16/06/2020 15:02
| Szerző: Klubrádió
Megváltoztatja Buda világörökségi panorámáját a Hilton szálló tetejére épülő új terasz, de nem nagyon, és érthető is, hogy ilyen célra hasznosítja a hotel épülete felső részét. Nem ez a Várral kapcsolatban a legnagyobb világörökségi probléma, hanem a régi Pénzügyminisztérium visszaépítése meg az, hogy kormányzati negyeddé tennék a környéket, amivel tulajdonképpen minden közlekedővel és helyben élővel is kitolna a kormány – véli V. Naszályi Márta, Budavár ellenzéki polgármestere.
Nagyon is érti, miért akar a budavári Hilton szálló tulajdonosa az épület tetejére teraszt építeni – mondta V. Naszályi Márta, az I. kerület polgármestere. A Párbeszéd politikusa szerint a lapos tetőn kialakított új tér építészeti és városfejlesztési szempontból is indokolható döntésnek tűnik. Inkább az a kérdés, hogy a hetvenes években felhúzott hotel különleges kilátást biztosító felső pontjára eredetileg miért gépészeti kiállásokat tettek. Utólag belegondolva ez teljesen érthetetlen – fogalmazott. A polgármester megjegyezte, hogy az új terasz építtetője a beruházáshoz szükséges engedélyeket még az előző, fideszes önkormányzat idején kapta meg.
V. Naszályi Márta szerint az más kérdés, hogy az új terasz ne nagyon befolyásolja a pesti oldalról Budára nyíló világörökségi panorámát, ezért szerinte az építkezőknek visszafogottnak kell lenniük. Ugyanakkor rettenetesen boldog lenne, ha ma a Várral kapcsolatban ez lenne a legnagyobb világörökségi probléma, merthogy szerinte ennél sokkal súlyosabb gondot okoz a Pénzügyminisztérium Szentháromság téri régi épületének visszaalakítása háború előtti állapotába. Az ismét a pénzügyi tárcát elhelyezésére szánt palotára visszaépítenék két korábbi tornyát is, amelyek magassága a Mátyás-templom csúcsáéval vetekedne.
V. Naszályi Márta szerint felesleges 55 milliárd forintot költeni, ahogy az a hírekben szerepel, a Pénzügyminisztérium Várba költöztetésére és egykori épületének rekonstruálására, ráadásul úgy, hogy a tárca hivatalainak így is csak a fele férne el a megújított palotában. A polgármester hangsúlyozta, a „gigantikus” tömb már építése idején, százhúsz évvel ezelőtt is vitákhoz vezetett, ezért szerinte a helyszínhez jobban illő megoldás született a második világháború után, amikor a szétlőtt épület felső szintjeit nem építették vissza, így egy alacsonyabb, a térrel jobban harmonizáló épület valósult meg. A két magas torony újraépítése nagyon keményen belerondítana a budai Vár jelenlegi világörökségi látképébe – hangsúlyozta.
Még nagyobb problémát jelent szerinte, hogy a kormány egyenesen minisztériumi negyeddé tenné a Várat, amivel hatalmas forgalomnövekedést okozna a viszonylag szűk területen. A Miniszterelnökség már odaköltözött, és a Pénzügyminisztérium mellett jönne a Belügyminisztérium is, valamint most építik vissza a Külügyminisztérium volt épületét. És akkor még nem volt szó a felújítva egyelőre csak tervekben létező József főhercegi palotáról, valamint a Honvéd Főparancsnokságról.
A Vár nem bírná el az ezekbe irányuló forgalmat, több száz ember járna nap mint nap dolgozni az új munkahelyekre. Ezen az sem segítene, ha a hivatalokba igyekvők autóikat letennék az új Palota úti mélygarázsban, mert annak megközelítéséhez is be kell jönniük a város belsejébe, áthaladniuk az egész I. kerületen, vagyis azokat az utcákat terhelnék tovább, ahol már most is rendszeresek a dugók. A polgármester megjegyezte, már most is, hogy a kormány a járványhelyzetre hivatkozva ingyenessé tette a parkolást, szinte lehetetlen leállóhelyet találni a Várban. A kormányzat pedig saját alkalmazottaival is kitolna, akik nagyon nehezen tudnának eljutni Várba költöztetett munkahelyeikre.
A budavári panoráma tetejére épülő terasszal hétfőig, mondhatni, senki nem foglalkozott nyilvánosan, az Index június 14-ei cikke hívta fel a figyelmet, hogy csendben megtoldották az épületet, amelynek teteje így enyhén túlemelkedik a korábbi sziluetten.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2020. június 16., kedd 08.45
riporter: Dési János