Nyelvtanulás - A szándék nem rossz
14/02/2019 08:08
| Szerző: Galavits Patrik/Klubrádió
Aligha lesz sikertörténet a kormány által szorgalmazott, középiskolásoknak szánt külföldi nyelvkurzus a Klubrádió által megkérdezett szakértők szerint. A szándék jó, de a terv átgondolatlan, a külföldi utak helyett kisebb léptékű, de nagyobb változást eredményező lépésekre lenne szükség.
A családtámogatások felsorolása után mintegy mellékesen jelentette be a nagyívű nyelvoktatási programot Orbán Viktor a vasárnapi évértékelőn. A kormány pontos terveiről egyelőre keveset tudni, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke, Rozgonyi Zoltán azonban azt mondja: az eddigiek alapján aligha fog megvalósulni a program és egyébként is más problémái vannak az idegennyelv-oktatásnak.
A kormány bőkezű lesz a diákok támogatásánál. Kásler Miklós EMMI-miniszter a Kossuth Rádióban arról beszélt, osztályok és egyes tanulók is pályázhatnak a külföldi tanfolyamokra. Amiknek igencsak borsos lehet az ára – erről még hétfőn beszélt a Klubrádióban Salusinszky András, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke.
A tervek azonban távol állnak a realitásoktól – mondta el Rozgonyi Zoltán.
Kásler Miklós a közmédiában azt mondta: lesznek diákok, akik akár Máltán vagy Kínában veszik igénybe a nyelvi kurzust, de még így nehezen elképzelhető, hogy a terveknek megfelelően 140 ezer tanuló zökkenőmentesen vehet részt ilyen tanfolyamon. Az erre a célra félretett 90 milliárd forint kétségkívül jelentős összeg, de érdemes más közoktatási költésekkel összehasonlítani.
Salusinszky András szerint a jól előkészített külföldi kurzusok mindenesetre kifejezetten hasznosnak bizonyulhatnak. Ebben Rozgonyi Zoltán egyetért a másik szakemberrel – ugyanakkor szerinte a program tömegesítése a hatékonyságot is rontani fogja. A Nyelvtudásért Egyesület elnöke végül arról beszélt, hogyan lehetne hasznosabban elkölteni a támogatásokat.
Rozgonyi Zoltán szerint a középiskolák körülbelül 10 százalékából kerülnek ki megfelelő nyelvtudással rendelkező diákok, az intézmények további 20-25 százalékában elfogadható az idegennyelv-oktatás minősége, de sok helyen nem kapnak használható tudást a gyerekek. A szakember hozzátette: ez nem a tanárok hibája, ha ők az előbb említett segítséget megkaphatnák a munkájukhoz, aligha teljesítenének rosszul.