NyugdíjGuru: A választásokig már fű sem nő a nyugdíjreform területén
3/04/2025 08:10
| Szerző: Klubrádió
Lejárt a magyar nyugdíjreform végrehajtására kijelölt 2022-es határidő, és nincs nyugdíjreform. Mi van akkor most? Erről kérdeztük a Reggeli gyorsban Farkas András, NyugdíjGurut.
A közgazdász szerint ez nem azt jelenti, hogy végleg elment a vonat, hanem csak ez az egy határidő letelt és a 2026-os választásokig biztos, hogy fű se nő a nyugdíjreform területén.
Hozzátette, kormányzatok akkor nyúlnak hozzá a nyugdíjrendszerhez, hogyha nagy a baj, elsősorban tűzoltó jelleggel. Itt a választások előtt a versengő pártok meg elsősorban ígéretekkel szeretnék magukhoz édesgetni a nyugdíjasok jelentős részét, úgyhogy egyelőre nem lát túl nagy esélyt arra, hogy a nyugdíjreform a belátható időbe, egyáltalán napirendre kerüljön Magyarországnak.
De hol tartanánk, ha mégis belefogtak volna a nyugdíjreformba?
Az OECD elkészítette a javaslat csomagját. E szerint meg kellett volna vitatni, hogy szigorodnia kellene a nyugdíjkorhatárnak. Hozzá kellett volna igazítani a 65 éves korban várható további élettartamhoz a magyarországi nyugdíjkorhatár. Ezt egyébként már megtette, 13 európai uniós állam.
A másik fő témája az OECD tanulmánynak az volt, hogy a nők kedvezményes nyugdíja szerintük nagyon sokba kerül, ezért szigorítani kellene annak feltételeit. Egy enyhe javaslatuk szerint, a "nők 40"-be be kéne építeni, egy életkori korhatárt is. Például azt, hogy 60 éves kor, vagy 62 éves kor előtt nem lehet igénybe venni. Most ugye, akár 57-58 évesen is igénybe vehetik.
Egy másik javaslatuk szerint, meg a jogosító időnek az időtartamát kell növelni. Egy durva javaslatuk szerint évente egy évvel hosszabbodjon meg a most 40 éves követelmény, tehát jövőre már 41 év legyen, aztán 42, és volt egy olyan javaslat is, ami gyakorlatilag, a nők 40 gyors kivezetését eredményezte volna.
Ezek nyilván olyan javaslatok, amiket a magyar társadalom nagyon nehezen fogadott volna be, különösen az érintett hölgyek. De adott esetben egy társadalmi vitát megér, mert a nők kedvezményes nyugdíja egy 500 milliárdos olyan tétel a költségvetésben, ami nem ilyen mértékben tervezve került be annak idején.
Aztán volt egy pár olyan javaslatuk, amivel meg azt szerették volna, hogy a magyar nyugdíjellátási szintje az csökkenjen, ez válthatta volna ki a legnagyobb vitát itthon, és egyébként lehetséges, hogy a kormányzat emiatt is dobta ki az ablakon ezt a javaslatcsomagot, mert először a nyugdíjszámítás során alkalmazandó értékkövetési szorzóknak a mértékét próbálta csökkenteni ez a javaslat.

A másik ügy az pedig, ami aztán elterjedt a sajtóban rosszul, hogy meg akarja szüntetni az OECD a 13. havi nyugdíjat, hát eleve az OECD-nek az égvilágon semmilyen hatásköre nincs, ő csak egy javaslattevő szakértői csomagot tett le. A brüsszeli bürokraták sem akarják megszüntetni a 13. havi nyugdíjat, mert nekik sincs semmi joguk. A 13. havi nyugdíjról kizárólag a magyar kormányzatnak van joga dönteni, de a javaslatcsomagban az ténylegesen szerepelt, hogy be kéne vezetni egy első összeghatárt a 13. havi nyugdíjra, ezt egyébként lengyel mintára írták bele, és ott például az a javaslat szerepel, hogy a 13. havi nyugdíj az nem lehet magasabb senkinek, mint ami az átlagnyugdíjnak a mértéke. Például, akinek 500 ezer forint a nyugdíja, annak nem lehetne 500 ezer forint a 13. havi nyugdíja, csak legfeljebb az idei állapot szerint 242 ezer forint.
Sok ilyen típusú javaslat volt, és a végén bedobták azt a pénzügyi bombát, ami szerintem végképp kiverte a biztosítékot a kormányzatnál. Ez pedig az volt, hogy emeljük meg szép fokozatosan, de összesen 10,8% ponttal a közterheket, ami terheli a magyar dolgozók bérét. Ezzel az OECD javaslat szerint, Magyarországnak az adóéke, ami most sem valami csodálatos, mert a 11. legmagasabb az Unióban, az följött volna az egész OECD, tehát 38 állam közül a második helyre, amit nyilván nem vállalhatott volna be a kormányzat egyébként sem.
A sok ilyen feszültségpont miatt ezt most kidobta az ablakon a kormány. Ám a problémák ettől függetlenül nagyon erőteljesen növekednek a nyugdíjrendszerben. Az egyik az, amit minden nyugdíjas érzékel, hogy szegényednek. Vannak 700 ezren, akik a magyar KSH által mért szegénységi küszöb alatti összegű ellátást kapna, tehát 700.000 nyugdíjas szegényedik, közülük 300.000 a mélyszegénység felé tart, ezt mindenképpen valamilyen módon kezelni kell. Ezt elsősorban a magyar nyugdíjemelési rendszer villámgyors megváltoztatásával lehetne elérni, amikor a kereseteket is az infláció mellett figyelembe vesszük az emelésnél.
A NyugdíjGuru hozzátette, a baj már nagy, de még lappang. Mert a nyugdíjrendszer nem olyan, mint az egészségügyi rendszer, hogy azonnal ránk zuhannak a gerendák. Ez egy lassú mállási folyamat, mint a szegényedés. Ezt próbálja meg mindegyik versengő politikai erő, a nyugdíjasoknak tett eseti ígéretekkel javítani.
Az egyik az, hogy a nyugdíjemelést arra is lehet használni, hogy azt mutassa ki a kormányzat, hogy a nyugdíjak vásárlóértékét karban akarja tartani, és ezért most már tudjuk, hogy nem 3,2%-os, hanem majd egyelőre 4,5%-os kell igazítani a korrekciós nyugdíjemelést.
A vita azon megy, hogy ezzel miért várjuk meg a novembert, amit a nyugdíjtörvény ír elő, miért nem lehet már eseti emelést adni például júniusban, vagy júliusban a nyugdíjasok számára. Erre egyébként már volt kétszer is példa. Egy ilyen típusú akció, ez nem is kerülne olyan rettenetesen sok pénzbe.
A másik, amit próbálnak a nyugdíjasok jobb szájíze érdekében bedobni a kormányzat részéről ez a részleges áfa visszatérítés, ami szintén úgy néz ki, hogy csak októberben indulhat el, ha egyáltalán elindul. Ez rengeteg plusz pénzbe kerülhet, de attól függően, hogy hogyan tudják megvalósítani, és a nyugdíjasok hogyan tudnak ezzel élni.
A másik politikai meghatározó erő, az pedig azt mondja, hogy adjunk SZÉP kártyát a nyugdíjasoknak, 200 ezer forint értékben a szegényebbeknek, százezer forint értékben a kevésbé szegény nyugdíjasoknak. Ez is azt jelenti, hogy eseti beavatkozásokkal, egyszeri juttatásokkal megpróbálják a nyugdíjasok nagyon gyorsan és relatíve romló helyzetét egy picit javítani, és hát a legnagyobb hatású intézkedés ebből a szempontból, ami valóban enyhít a nyugdíjasoknak a rossz helyzetén, az a 13. havi nyugdíj, de azt meg látjuk, nem véletlenül lövöldöz rá minden nemzetközi szakértő is, hogy annak meg az égvilágon semmilyen járulékfedezete nincs, tehát a költségvetés egyéb adóbevételei terhére kell a fedezetet megteremteni, és ez egy 500 milliárdos tétel, hát jövőre már még több lesz, ugye 500-500 milliárdos tételeket elérhet, fedezet nélkül ez a plusz juttatás, ezt is szervesen be kellene építeni a nyugdíjrendszerbe.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Ha appon keresztül éri el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a hanganyag meghallgatásához, kérjük, lépjen át a klubradio.hu-ra.)
2025.04.03., csütörtök 7.33
Riporter: Herskovits Eszter, Selmeci János