PDSZ: A fontos kérdésekről nincs szó a belügy kérdőívében, vannak viszont sanda szándékok
14/06/2022 20:05
| Szerző: Klubrádió
Kérdőívet küld a Belügyminisztérium minden pedagógusnak. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője szerint nagyon jó lett volna, ha a kérdőív kiküldése előtt leül velük beszélni Pintér Sándor belügyminiszter. Olyan súlyos kérdésekről egyáltalán nem szól a kérdőív, mint a pedagógusok és a nem pedagógus munkakörben dolgozók anyagi helyzete, hogyan tudnak megélni ebből a fizetésből, és az óraszámokról sincs kérdés. De előkerül az iskolaőrség erősítésének szándéka és az, hogy feladatokat adjanak át nem pedagógus végzettségűeknek.
Konzultálni akar a Belügyminisztérium a pedagógusokkal, kérdőívet küldött nekik. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint tendenciózus a kérdőív és kerüli a fontos témákat, erről kérdeztük Nagy Erzsébetet, a PDSZ ügyvivőjét az Esti gyorsban.
Elmondta, nagyon jó lett volna, ha a kérdőív kiküldése előtt leül velük beszélni Pintér Sándor belügyminiszter (ahogy erre ígéretet is kaptak), mert sok kérdésére meg tudták volna adni a választ. Olyan súlyos kérdésekre viszont egyáltalán nem terjed ki a kérdőív, mint a pedagógusok és a nem pedagógus munkakörben dolgozók anyagi helyzete, hogyan tudnak megélni ebből a fizetésből, és az óraszámokról sincs kérdés.
Tehát alapvető problémák nem kerülnek elő, viszont „megelégszenek szájbarágós módon” sugall bizonyos dolgokat, amelyekre vissza lehet utalni, hogy „a pedagógusok nem is béremelést kérnek, hanem megelégszenek szakkönyv-támogatással, képzésekkel vagy munkahelyi hitellel”. Ráadásul a kérdőív elején a rendteremtő hajlamra kérdeznek rá, az iskolaőrség esetleges megerősítésére, amit szerinte meg is akarnak lépni.
Ők négy pontban foglalták össze észrevételeiket a nedolgozzingyen.hu-n: szerinte új ellenőrzési rendszer bevezetésére, illetve a munkavállalók megregulázására készül a minisztérium. A jelenlegi bértömeget nem növelnék, de nyitnának afelé, hogy a meglévő bértömeget differenciáltan osszák fel, magyarán szólva teljesítmény-differenciálásra kerüljön sor. Ez ilyen „nyomorbéreknél” nem lenne célszerű – jelentette ki Nagy Erzsébet.
Valamint megjelenik az a sanda szándék, hogy a nevelést, oktatást közvetlenül segítő dolgozókra (ilyenek a pedagógiai asszisztensek, óvodában a dajkák) osszanak bizonyos feladatokat a pedagógusok munkaterhek csökkentése miatt. Ez azért nagyon problémás, mert nekik is van épp elég feladatuk, és az ő létszámukra is rá kellett volna kérdezni.
Úgy látja, a kormány részéről abban gondolkodnak, amit az óvodákban már megléptek, hogy amennyiben nincs fejlesztő foglalkozás, akkor a pedagógiai asszisztens vagy a dajka is beküldhető az óvodai csoportba. Ehhez képest a köznevelési törvény azt írja elő, hogy a teljes nyitvatartás alatt fejlesztő foglalkozásokat kell tartani. Tehát vannak önellentmondások, de valószínűleg az iskolákban is próbálkoznak is valami ilyesmivel, hogy kicsit enyhítsék a szakemberhiányt – vélekedett.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke hétfőn tárgyalt a belügyminiszterrel. Nagy Erzsébet elmondta, Horváth nem osztotta meg velük, hogy miről volt szó, és tartanak is attól, hogy Pintér Sándor annyival letudja a konzultációt, hogy az „általuk kreált” pedagóguskarral egyeztet. Ők nem képviselik a szakszervezeteket, Horváth Péter nem kapott arra felhatalmazást, hogy a nevükben eljárjon, akár bérügyben.
A kormányközeli Magyar Hírlapnak a pedagóguskar elnöke azt mondta, hogy 400 ezer forintos kezdőfizetést javasol. Ezzel a PDSZ is egyetért, de nem lehet lezárni így az ügyet, mert nagyon alacsonyak a nem kezdő pedagógusfizetések is. Egy már 14 éve a pályán lévő pedagógus is csak garantált bérminimumot és ágazati pótlékot kap.
Közölte, náluk eddig nem jelentkezett Pintér, Maruzsa Zoltán államtitkár közölte velük, hogy szeretne tárgyalni, de nem sztrájkbizottság keretein belül.
A beszélgetéseket a hangsávokra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: MTI/Kovács Attila
2022. június 14., kedd 18:35
Műsorvezető: Kárpáti Iván