PDSZ: A kormány azért húzza az időt, hogy sztrájk nélkül érjen véget az év
9/05/2022 11:00
| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter
Évek óta egyre öregszik a magyar pedagóguskar. A Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ szerint a tanárok 40 százaléka 50 év feletti. Mihez kezd a kormány ezzel a trenddel? Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének a képviselője egy másik felmérést is ismertetett a Reggeli gyorsban, ami szerint a közismereti tantárgyakat tanítóknak több mint a fele hiányzik a rendszerből, és például a rendszergazdák harmada.
A pedagógus kar öregedik, és a szakszervezetek nem látják, hogy a kormány ezzel valamit is kezdene, csak azt látják, hogy húzzák az időt, mondta Nagy Erzsébet, a PDSZ képviselője a Reggeli gyorsban. Szerinte a kormány azért húzza az időt, hogy véget érjen a tanítási év, és lehetőség szerint sztrájk nélkül. Szerinte emiatt "folyamatosan szivárogtatnak ki különböző terveket, hogy hogyan néz majd ki a kormány, de hivatalosan még nem közölték", ezért a sztrájkra készülő pedagógusoknak még a tárgyalópartnerük sincs meg. Ugyanis a kormánynak ki kellene jelölnie egy tárgyalópartnert, akivel a sztrájkról egyeztetni kell. Semmiféle szervezetet, konkrét ígéretet sem látnak, hogy most mennyi béremelést adnának, holott az egész régióban rettenetesen lemaradtak a bérek, mondta Nagy Erzsébet.
A KSH adataiból is lehet látni, milyen szintű az elmaradás, mondta a szakszervezeti vezető, aki szerint az "óriási lemaradásnak" az az oka, hogy a kormány 2015-től elválasztotta a minimálbértől a pedagógus bérrendszert, a nem pedagógusok esetében pedig már 2008-tól nem történt meg a közalkalmazotti bértábla korrekciója, ezért ott mindenkinek az alapbére a garantált bérminimum szintjén van.
Az oktatási rendszert nemcsak az elöregedés fenyegeti, hanem Nagy Erzsébet szerint az ivari arányok is. "Elképesztő, hogy milyen kevés férfi tanárral találkoznak a gyerekek" - mondta a PDSZ képviselője, aki szerint "az egész ágazatot a nők képviseltetik mindenféle életkori megosztásban". Harmadrészt azt is megemlítette, hogy "ha onnan nézzük, hogy milyen módszertani tudással, milyen hozzáállással rendelkeznek a pedagógusok, akkor nagyjából most vonulnak nyugdíjba azok, akik a korábbi évtizedekben sokkal szabadabb légkörben, innovációk mellett, olyan jellegű szabadságban tudtak dolgozni, amiről a mostani pályakezdők álmodni sem tudnak".
Szerinte a fiatal pályakezdők "hozzáállásán, beidegződésén is látszik, sokan nem rendelkeznek azzal az élménnyel, hogyan lehet szabadon tanítani".
Beszélt egy olyan, most készülő felmérésről is, amiben megkérdezték, hogy milyen szakosok hiányoznak az intézményekből. A még nem végleges eredmények szerint a valamilyen közismereti tantárgyat tanítóknak az 56,2 százaléka hiányzik, a második helyen a nyelvtanárok és a tanítók vannak 36 százalékkal, aztán a gyógypedagógusok következnek, itt 32 százalékos a hiány. "Iszonyatosan kiugró a hiányuk, ez azt jelenti" - mondta Nagy Erzsébet, aki szerint a nevelést, oktatást közvetlenül segítők, óvoda- iskolatitkárok, rendszergazdák 27,8 százaléka hiányzik a rendszerből.