„Köszönjük
Megbeszéljük...

Róna: Kizárólagos ellenőrzést akar a kormány a reptéren

29/10/2021 17:00

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

A kínai exportőröknek aligha lehet szüksége bármiféle központra Európában Róna Péter szerint, hiszen szabadon repülhetnek és szállíthatnak bárhova a kontinensen. A közgazdász a Budapest Airport Zrt. visszavásárlása kapcsán fejtette ki véleményét. Egy betelefonáló azonban felhívta a figyelmet arra is, hogy áprilisban döntöttek egy Kína és Magyarország közötti légi Selyemút létrehozásáról.

2021. október 29. Megbeszéljük - részlet 21.10.29. Róna Péter
14:25
00:00

A Budapest Airport Zrt. visszavásárlása a legutóbbi információk szerint 1600 milliárd forint, 

A vásárlás lehetőségével és üzleti hasznával foglalkozó G7 azt írta, hogy ha a kormány megveszi a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető céget, az rendszerváltás óta a legnagyobb magyar állami cégvásárlás lesz.

"Ha van értelme a beruházásnak, én nem látom" – mondta Róna Péter közgazdász, jogász, oxfordi egyetemi tanár a Klubrádiónak. Hozzátette, a koronavírus-járványnak még közel sincs vége, és mint olyan a turizmus különösen megszenvedi azt. Így a kormány elképzelése, hogy nemcsak a 2019-es 17 milliós utasforgalmat éri el, hanem 24-25 millióra bővíti, valószínűtlennek tűnik. Ilyen tekintetben a beruházás kockázatos. És mivel az ajánlatot tevő konzorcium egyik tagja maga a magyar állam ez azt jelenti, hogy közpénzből finanszírozná a reptér üzemeltető visszavásárlását. "Az államnak nem az a feladata, hogy kockázatot vállaljon fel a közpénzzel" – tette hozzá Róna.

A kormány azt állítja, hogy a 15 év alatt térülne meg a beruházás. Ehhez nettó 1000 milliárd forintot kellene hoznia a reptérnek. Másfelől ilyen hosszú megtérülési idő alatt rengeteg, előre nem látható kockázati tényezővel kell számolni. Ilyen a mostani járvány alakulása, egy új járvány, az üzemanyagárak alakulása.

Kevésbé tartja valószínűnek, hogy az ügylet mögött kínai érdekek állhatnak. Szerinte a kínai exportőröknek aligha lehet szüksége bármiféle központra Európában, hiszen szabadon repülhetnek és szállíthatnak bárhova a kontinensen.

Az üzlet egyetlen valódi célját abban látja, hogy az állam nevezhesse ki BA Zrt. igazgatóságát, és kizárólagos ellenőrzése alá vonja a reptér működését.

Koronavírus - Liszt Ferenc-repülőtér
 
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Fotó: Balogh Zoltán/MTI
 

A légi Selyemút már áprilisban létrejött

2021. október 29. Megbeszéljük - részlet 21.10.29. Légi Selyemút
05:58
00:00

Később egy betelefonáló hallgató felhívta a figyelmet az Airportal.hu április 27-én megjelent cikkére. Eszerint egy Kína és Magyarország közötti légi Selyemút létrehozásáról, valamint a csengcsoui és a budapesti repülőtereken az export és import áruforgalom kiszolgálására szolgáló, dedikált logisztikai központok megnyitásáról kötöttek megállapodást.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Megbeszéljük.../interjú Róna Péterrel
2021.10.29., péntek 16:45
Riporter: Bolgár György