Sofőrhiány: köszönöm, nem akarok ennyiért többet dolgozni
5/10/2021 11:44
| Szerző: Klubrádió
Döbbenetes képsorok érkeztek az elmúlt napokból Angliából, ahol hosszú gépkocsisorok alakultak ki a kiürült benzinkutaknál. Nincs ugyanis elég sofőr, aki az üzemanyagszállító kamionokat vezetné. A brit miniszterelnök a kelet-európai sofőrökre mutogat, akik a Brexittel elhagyták az országot, és a hadsereget vetette be, hogy legyen elég gépjárművezető. Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője, Árvai Tivadar a Reggeli gyorsban oszlatta el a félreértést, hogy ezt a munkaerőhiányt a Brexit okozta volna.
Boris Johnson a kelet-európai sofőröket hibáztatta a brit benzinkutaknál kialakult káosz miatt, akik szerinte eddig nagyon olcsón, nagyon rossz körülmények között is hajlandóak voltak dolgozni, amit egy brit már nem vállal fel, ezért a brit közúti fuvarozó vállalatok nem fejlesztették a munkakörülményeket, és nem emelték a béreket. Árvai szerint a rossz körülményeket már nem fogadják el a fuvarozók. Ők is emberek. "Ha azt nevezi rossz körülményeknek, hogy ritkábban jutnak haza, mint azok a munkavállalók, akik esténként a családjukkal töltik az estéjüket, akkor igaza van, de ez a sofőr hivatás sajátossága, hogy távol dolgoznak az otthonuktól" - mondta.
És szerinte nem is arról van szó, hogy a járművek rossz állapotúak lennének, hiszen a nemzetközi fuvarozásban 1-5 éves járművekkel dolgoznak, amik gyakorlatilag egy három csillagos szálloda komfortján működnek - mondta. Arról van szó, hogy a gépkocsivezetői hivatás a "luxuskörülmények ellenére" egyre kevésbé népszerű a fiatalok között. Annak, hogy valaki a családtól távoli létet válassza, annak ára van. Bárhol a világon, hangsúlyozta.
Árvai szerint Magyarországon is, már 3-4 éve figyelmeztették a piacot, hogy az ellátási lánc biztonsága csak akkor maradhat fent, ha a lánc minden szereplője a saját költségének megfelelő díjazásban részesül. És szerinte a vállalatok nem tudják megfizetni a gépkocsivezetőket.
Az elmúlt három hónap alatt 50 forinttal emelkedett az üzemanyagár, folyamatosan emelkedik az útdíj, jövőre 5% körüli díjemelésre számíthatunk, már nőnek a járműárak, a használt járműveknél is, az alkatrészhiány miatt pedig a gyártók csak 1-2 évre vállalnak járműveket, magasak a biztosítási díjak is, sorolta Árvai, hogy mi mindent kell a költségek kalkulálásánál figyelembe venni.
Szerinte a fuvardíjak 15-20%-os emelésére lenne szükség, de úgy, hogy az ellátási lánc minden szereplőjét terhelni kell, az áru gyártójától a fogyasztóig. Ha valaki ezt nem akarja befogadni, akkor történik, ami Angliában történik, mondta.
"Ez már a valóság". Ez az ellátási lánc eddig a fuvarozón próbált spórolni, de most eljutott oda, hogy a fuvaros tudatra ébredt: köszönöm, nem akarok ennyiért többet dolgozni.
Árvai szerint van elég gépkocsivezető, de ezek az emberek máshol tevékenykednek. A Brexit pedig csak az utolsó csepp volt a pohárban. "Akkor is gépkocsivezető-hiány volt Angliában, amikor nem volt Brexit. 100 ezres munkaerőhiányról beszélünk, és ennek csak egy része tűnt el a Brexit miatt, mondta, és szerinte Magyarországon és máshol Európában sok sofőr hiányzik. Ezt a cégek úgy oldják meg, hogy keletebbről hoznak sofőrt, Magyarországra például Szerbiából, Ukrajnából, Fehéroroszországból érkeznek, amit a magyar állam adminisztrációs eszközökkel nehezít.
Árvai elmondta, nem az a cél, hogy másoknak adjuk oda ezt a munkát, hanem hogy magyar gépkocsivezetőket a munkaadó meg tudja fizetni. "Be kell látni, hogy más megoldás nincs, tudomásul kell venni, hogy áremelésre van szükség".