Tiltakoznak a helyiek a természetvédelmi területre tervezett Kaposvár-Szigetvár gyorsforgalmi út ellen
13/09/2024 10:58
| Szerző: Klubrádió/Gőzsy Kati
| Szerkesztő: Gőzsy Kati
Kétezren írták alá két nap alatt a 67-es elkerülő- és gyorsforgalmi út Kaposvárt Szigetvárral összekötő kétszer két sávosra tervezett szakasza ellen létrejött petíciót. Egy új nyomvonalon egy teljesen új út épülne. A jelenlegi forgalom nem indokolja az út létrejöttét, viszont elég nagy tájromboló hatása van a környékbeli tiltakozók szerint. Szerda délután találkozót szerveztek Kaposszerdahelyen a tervezők és az érintett települések képviselői, a tervezők úgy tűnik, kihátrálnak a legnagyobb felháborodást kiváltó nyomvonal mögül, ami a Tókaji Parkerdőn haladna át. Ugyanakkor a két másik felvázolt, még nem végleges nyomvonal sem nyugtatta meg a helyieket, köztük Kaposszerdahely leendő, független polgármesterét, és az sincs megfelelően alátámasztva, hogy miért van egyáltalán szükség erre az útra. A cikk megjelenése után tíz nappal válaszolt az Építési és Közlekedési Minisztérium: "A megrendelő és tervező is nyitott a szélesebb körű egyeztetésre".
A Kaposvárt Szigetvárral összekötő kétszer két sávosra tervezett elkerülő- és gyorsforgalmi út nyomvonala ellen több település lakossága is tiltakozni kezdett. Egy új nyomvonalon egy teljesen új út épülne. A tervezett nyomvonal egyike a Tókaji Parkerdő területét is átszelné, illetve Kaposújlak, Kaposszerdahely, Töröcske és Zselickislak szomszédságában haladna el.
A szabad.ahang.hu oldalon indított szerdán online petíciót egy helyi civil társaság, a Zöld Vidék Egyesület "Védjük meg a Tókaji Parkerdőt, Kaposvár tüdejét, a Zselic kapuját!" címmel. Ezt két nap alatt kétezren írták alá. Ennek az útnak szerintük Kaposvár környékén nem létezik jó nyomvonala, bárhol vezetik, vagy a lakóhelyeket vagy a környező erdőket, legrosszabb esetben magát a Zselici Tájvédelmi Körzetet veszélyezteti minden lehetséges útvonal.
Szerda délután Kaposszerdahelyen találkoztak a tervezők az érintett települések képviselőivel. Balogh Ádám, Kaposszerdahely következő, független polgármestere a Klubrádiónak elmondta, az eddig beharangozott Tókaji parkerdőn és a Bőszénfai Szarvasfarmon áthaladó, nyugatról megkerülő nyomvonalat úgy tűnik, kikerülik a tervezők, ugyanakkor két másik lehetséges, nem végleges útvonalat vázoltak fel. Szerinte a felvázolt két lehetséges nyomvonal is problémás. Mint mondta: "Az egyik lehetséges nyomvonal szintén nyugatról kerülné meg a parkerdőt, a másik Kaposvár irányából érkezve keletről kerülné el. A nyugati kerülőúttal az a gond, hogy a Natura 2000-es természetvédelmi területet, a Zselici Tájvédelmi Körzetet érintené, a keleti kerülőút pedig túl közel haladna például Kaposvárhoz, Kaposszerdahelyhez. Utóbbinál 300-500 méteres távolságra kerülne a belterülethez. Ami szintén probléma, hogy a térkép alapján ezt a távolságot nem tudták pontosan megmondani a megbeszélésen a tervezők. Fontos kiemelni, hogy még mindig csak a tervezési fázisban van a projekt."
Az Építési és Közlekedési Minisztérium honlapja szerint a Kaposvárt Szigetvárral összekötő út építésével kapcsolatban még nincs kormánydöntés, az előkészítési fázisról viszont már van. A terv megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik. A honlapon a 2022-es terv térképe szerepel a Kaposvárt nyugatról elkerülő úttal, míg a szöveges leírásban a keleti kerülőutat ismertetik. Megkerestük a minisztérium sajtóirodáját. Kérdéseinkre, hogy a tervezett nyomvonal merre megy, miért van szükség erre az útra, a környezetvédelmi engedélyeztetés pontosan hol tart, egyelőre nem kaptunk választ.
A Kaposvár Most újságnak Szita Károly, Kaposvár fideszes polgármestere mondta el az út megépülésének hivatalos indokait: "Kaposvár és Szigetvár közötti kétszer két sávosra tervezett új közlekedési folyosó azért fontos a somogyi megyeszékhely számára, mert az általa meghirdetett újraiparosítási program egyik alapvető feltétele a közúti infrastruktúra további fejlesztése, beleértve a Péccsel való gyorsforgalmi összeköttetés megteremtését." A tervei szerint a Szigetvárig megépülő új út a szintén bővítés előtt álló M6-os autópályáig vezetne, és attól a pillanattól a 67-es út tranzit útvonallá válna.
Az út megépülésének szükségességéről Balogh Ádám, Kaposszerdahely leendő polgármestere máshogy vélekedik. A Klubrádiónak elmondta: "A gyorsforgalmi útnak gazdasági fellendülés-része is van a hivatalos indoklás szerint - tette hozzá -, ezt tájékoztató jellegű információnak vélem. Lehet ettől gazdasági fellendülés, de az élhető körülmények nagyban csökkennének a zaj, káros anyag kibocsátás, környezetszennyező forgalom miatt, ami elbátortalanítja az ottéléstől az embereket. Kaposszerdahely létszáma még stagnál, de a többi település létszáma csökken. Ez ebben pont nem segítene."
Ahogy a kormányközeli Kaposvár Most júliusi cikke írja: "másfél hónapja eldőlt, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából az U2P Konzorcium készíti a Kaposvár és Szigetvár közötti gyorsforgalmi összeköttetés környezeti tanulmánytervét, és azt követően a környezetvédelmi engedélyt is a konzorciumi tagoknak (Utiber Kft. és a Pannonway Építő Kft.) kell megszerezniük. A 67-es út Kaposvártól délre eső szakasza – és a kaposvári elkerülő út nyomvonala – azonban részben a domborzati viszonyok, részben pedig a legértékesebb természeti területeket védő Natura 2000-es besorolású területek miatt nagyobb kihívás elé állítja a szakembereket, mint amekkorával a somogyi megyeszékhely és az M7-es autópálya közötti szakaszon kellett számolniuk a tervezőknek."
Az aláírásgyűjtő petícióban többek között az alábbiakat fogalmazták meg a szervezők: "A Zselici erdőséget ne csonkítsa egy ekkora mértékű építkezés, a nyomvonal ne húzódjon a településekhez ilyen közel. A páratlan természeti környezetet is, forrásokkal lápokkal, erdei és tavi élővilággal, melyet a Tókaji Parkerdő és környéke nyújt, az útépítés – főként, ha a teljes nyomvonalat is tekintetbe vesszük – hatalmas területű erdő és ezáltal természetes élőhely megsemmisítését jelentené. Amit egy kifejlett (30-80 éves) fa a klímaváltozásban ilyenkor nyújt, hatványozottan biztosítja az erdő. Nem csak nekünk, minden élőlény számára. Mégis van, aki további erdőirtásban és aszfaltozásban látja a „fejlődést”."
Az Építési és Közlekedési Minisztérium az alábbi választ küldte a cikk megjelenése után tíz nappal:
"A Kaposvár és Szigetvár gyorsforgalmi összeköttetésének vizsgálatára vonatkozó projekt megvalósításának célja a Dél-Dunántúli régió fejlesztésének, elérhetőségének elősegítése, valamint egy közlekedésfejlesztési elemként tervezett, hálózati tehermentesítést célzó külső 2x2 sávos közúti gyűrű részszakaszaként való kialakítása. A Kaposvár és Szigetvár között tervezett új 2x2 sávos közút egyszerre szolgálja Kaposvár Pécs irányú kapcsolatát és egy távlati fejélesztéssel egy új Dráva-híd megvalósításával egy közvetlen horvátországi kapcsolatot is. A nyomvonalváltozatok a dél-dunántúli térség földrajzi, domborzati, gazdasági és közlekedésfejlesztési szempontjait figyelembe véve készülnek.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy a Kaposvárt Szigetvárral összekötő gyorsforgalmi út tervezett nyomvonala még nem végleges, s még csak a tanulmányterv készítése kezdődött meg. A megrendelő és tervező is nyitott a szélesebb körű egyeztetésre."