„Zajlik
A lényeg

Meggszavazták, 2035-től csak elektromos autókat lehet eladni az EU-ban

14/02/2023 19:45

| Szerző: Klubrádió

Az Európai Parlament keddi strasbourgi plenáris ülésen jóváhagyta a tagállami kormányokat tömörítő Európai Tanáccsal elért megállapodást az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról. Ennek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

A 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék. Ezen túl az Európai Bizottság 2025-ig módszertant terjeszt elő az EU piacán értékesített személygépkocsik és kisteherautók teljes életciklusára vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási adatok értékelésére és jelentésére. A testület továbbá 2026 decemberéig figyelemmel kíséri a kibocsátási határértékek és a valós üzemanyag- és energiafogyasztási adatok közötti eltérést, jelentést készít a gyártók fajlagos szén-dioxid-kibocsátásának kiigazítására szolgáló módszertanról, és megfelelő nyomonkövetési intézkedéseket javasol.

Az EU igyekszik elérni, hogy 2050-re klímasemlegessé tegye az uniót, ennek érdekében 2030-ig 55 százalékkal kívánja csökkenteni a kibocsátás mértékét.

A szavazás előtt Frans Timmermans, a Bizottság európai zöld megállapodásért felelős alelnöke a plenáris ülésen arról beszélt, az európaiak számára minél előbb biztosítani kell a megfizethető, tiszta közlekedést. A 2030 utáni időszakra vonatkozó, a korábbiaknál ambiciózusabb célok között említette, hogy a Bizottság 2030-ra kibocsátásmentessé tenné az új városi buszokat, az új tehergépkocsik esetében pedig 2040-re 90 százalékos kibocsátáscsökkentést javasol. A teherautók, a városi buszok és a távolsági autóbuszok felelnek az EU teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának több mint 6 százalékáért és az uniós közúti közlekedésből származó kibocsátás több mint 25 százalékáért – emelte ki a politikus.