Az emberek kevesebb mint fele tartja megbízhatatlannak a közmédiát
15/06/2022 17:15
| Szerző: Klubrádió
A friss Reuters Digital News Report szerint világszinten csökkent a hírek iránti érdeklődés. Ami a magyar helyzetet illeti: a hírfogyasztók a három legkevésbé megbízható forrásnak a TV2-t, a köztévét és a Blikket tartják. Az online médiában viszont a heti elérést tekintve vezet a Mészáros Lőrinc által is támogatott Index, a harmadik pedig a kormánypárti Origo.
A Reuters Institute, az Oxfordi Egyetem médiakutató intézete június 15-én kiadta a 2022-es Digital News Reportot: ez a világ legnagyobb, évente megjelenő felmérése az online médiáról, melyben globálisan, illetve 46 országra lebontva elemzik az emberek média- és hírfogyasztási szokásait.
A 444 számolt be a felmérésről, amelyből a nemzetközi, általános helyzetre vonatkozóan kiderül, hogy a közönség nagy része általánosságban elkezdett elfordulni a hírektől, 38 százalék pedig kifejezetten igyekszik kerülni az olyan témákat, mint az orosz-ukrán háború, a koronavírus-járvány vagy a megélhetési válság. Világszinten a válaszadók 43 százaléka unja a politikai, illetve a coviddal kapcsolatos hírek ismétlődő jellegét.
Újságírásba vetett bizalom
A tavalyi javuláshoz képest 2022-re ismét csökkent az újságírásba vetett bizalom, az országok majdnem felében. Így idén globálisan a megkérdezettek 42 százaléka válaszolta azt, hogy többnyire megbízik a hírek valóságtartalmában.
Az Egyesült Államok mellett Szlovákiában a legalacsonyabb a bizalom mértéke, mindössze 26 százalék, de a magyarok éppen csak jobban állnak, 27 százalékkal. Különösen éles a kontraszt például Finnországgal szemben, ahol az emberek a leginkább megbíznak a hírekben, 69 százalékuk gondolkodik így.
Magyarországon egy év alatt 4 százalékponttal csökkent ez az arány. (Ezzel szemben, ha nem általánosságban nézzük, a saját maga által fogyasztott híreknek a magyarok 47 százaléka hisz.)
A magyar médiahelyzet
A hazánkkal foglalkozó fejezet először is megállapítja, hogy nemcsak a közmédia vált a kormány propaganda-eszközévé az elmúlt tíz évben, hanem a kereskedelmi média nagy része is vagy kormányközeli szereplők ellenőrzése alatt van a tulajdonos, az állami reklámköltések vagy más közfinanszírozás révén.
Ami a hagyományos média – tévé, rádió, heti- és napilapok – heti elérését illeti, 48 százalékkal vezet az RTL Klub. A leghallgatottabb a Retro Rádió (18 százalék), ahonnan többen tájékozódnak, mint az MTV-ből (16 százalék) vagy a Magyar Rádióból (12 százalék).
Az online médiában heti elérést tekintve 37 százalékkal a kiszivárgott hangfelvétel alapján Mészáros Lőrinc által is támogatott Index vezet, második egy százalékkal lemaradva a 24.hu, harmadik helyen 30-30 százalékkal a 444 és az Origo. A közmédia felülete, a hirado.hu az alsó harmadban kullog 12 százalékkal.
A legmegbízhatóbbnak a HVG-t és az RTL Klubot tartják (52 és 51 százalék). Ebben a kérdésben utolsó helyen végzett a Blikk, az emberek 21 százaléka tartja megbízhatónak a lapot, miközben 47 százalék nem. Közvetlenül előtte, a legkevésbé megbízhatók között ott van a köztévé és a TV2, amelyben 31-31 százalék bízik meg (és 45, illetve 44 nem).
(Kiemelt kép: MTVA/Zih Zsolt)