Csaknem 4000 milliárd forintos vasútfejlesztést ígért meg a kormány
3/10/2024 14:33
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Szikora Gábor
10 éves terv részeként 10 milliárd eurós (mintegy 4000 milliárd forintos) beruházást terveznek, amely a lassú vasúti pályák modernizálására, a járműállomány megújítására és a MÁV átszervezésére irányul – erről Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) parlamenti államtitkára beszélt egy konferencián a Portfolio.hu beszámolója szerint.
"Van egy jó hírem és egy rossz: a kettő egy és ugyanaz. Újra a vasút lett Magyarország közpolitikai kérdéseinek egyik legfontosabb fókuszterülete" – ezzel kezdte beszédét Csepreghy Nándor miniszterhelyettes a Magyar Vasút 2024 konferencián a cikk szerint.
Elmondta, hogy több évtizednyi hátrány gyűlt fel a kötöttpályás hálózatban, ugyanakkor pontatlannak tartja a közlekedéssel kapcsolatos politikai vitát, mertr nem veszik figyelembe a gyorsforgalmiút hálózatnál végrehajtott beruházásokat, amelyek révén a hazai sztrádahálózat hossza és fejlettsége szerinte eléri a nyugati országok szintjét. Hozzátette, hogy korábban minden nagyváros sztrádáért lobbizott, így a vasút háttérbe szorult.
Most viszont az jön: Csepreghy szerint a vasútfejlesztéseket már mindenki szükségesnek ítéli, azonban ahogy a kormány képviselői más ügyekben, ő is az uniós források hiányát hozta fel. Szerinte nem az a baj, hogy politikai vitában áll az Európai Unió és a kormány, de az problémás, hogy a pénzügyi eszközöket is bevonták ebbe a konfliktusba, felfüggesztették az uniós forrásokat. A befagyasztott támogatások egyik legnagyobb kárvallottja a vasút – közölte.
Csepreghy közölte, hogy nemzeti források és "egyéb bevonható tőkék" azonosításával nekiláttak egy 10 éves vasútfejlesztési terv megvalósításának. Megemlítette, hogy Lázár János tárcavezető már augusztusban bejelentett egy 5 pontos akciótervet, amely "vasútfókuszú intézkedéscsomag".
Szavai szerint 7000 kilométernyi lassú vasúti pályát újítanának fel az első ütemben, 119 kilométeren felszámolnák a lassújeleket, 490 kilométernyi pályán pedig korszerűsítenék a forgalomirányítást.
Csepreghy felidézte azt a mintegy 400 milliárd forintos hitelt is, amelyet az Európai Beruházási banktól venne fel a kormány pályafejlesztésre, Csepreghy szerint hónapokon belül elfogadhatják a hitelkérelmet. Ehhez további 400 milliárdot tenne hozzá saját forrásból a kormány.
Mosóczi László, a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos a konferencián beszélt a jövőre vonatkozó tervekről is, amelyek célja a hazai vasúti flotta megújítása, beleértve a legújabb motorvonatok beszerzését. Hozzátette, a kormány elkötelezett a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése mellett, ami új lehetőségeket teremthet a magyar vállalkozásoknak.
(Kiemelt kép: MTI/Bruzák Noémi)