„Ki
A lényeg

Elemzés: nemcsak rengeteg tanár hiányzik a rendszerből, hanem 14 ezer segítő is

20/02/2023 14:40

| Szerző: Klubrádió

Nagyjából 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársra lenne szükség még a magyar köznevelési intézményekben ahhoz, hogy legalább a hatályos jogszabályi előírásoknak megfeleljen a pedagógusok munkáját segítő, valamint az intézmények működését biztosító dolgozók száma – írja a Budapest Intézet elemzése alapján a Népszava.

Az elemzésből az derül ki, hogy jelenleg mintegy 36 ezer teljes állásban, valamint nagyjából háromezer félállásban, vagy szerződéssel foglalkoztatott NOKS-státuszú munkavállaló van a köznevelésben, a hiányzó segítők feladatköreit pedig a már amúgy is túlterhelt pedagógusok látják el. A hatályos jogszabályok szerint egy általános iskolában 250 diákonként kell alkalmazni egy pedagógiai asszisztenst – ez viszont több helyen nem teljesül.

Az oktatás-nevelés szempontjából különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz komoly gondot, ennek pedig több tízezer tanulási nehézségekkel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű (SNI) és hátrányos helyzetű gyermek látja kárát.

Az elemzés szerint azért hiányoznak ennyien a rendszerből, mert a bérezés alacsony, különösen azokban a munkakörökben, amelyekhez magasabb iskolai végzettségre vagy szakképzettségre van szükség. Például: egy heti negyven órát dolgozó, szakképzett pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot kapja havonta – vagyis nettó 197 ezer forintot.

Egyre nagyobb kihívás a tanárhiány, elsősorban a pedagógusok alacsony fizetése és a magas munkateher miatt – az Európai Bizottság Oktatási és Képzési Figyelő 2022 című kiadványa alapján is. A tavaly ősz óta tartó oktatási demonstrációk szervezői szerint 16 ezer tanár hiányzik az iskolákból.