Elöregedtek a szerelvények, ritkábban jár a ráckevei és szentendrei HÉV
8/01/2024 20:08
| Szerző: Klubrádió
A vasúttársaság elismerte, hogy "több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna". Karácsony Gergely szerint a 2016-os államosítás óta a HÉV-ekkel "csak egy dolog történt: rohadtak tovább".
Január 8-tól ritkított menetrenddel közlekedik a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalakon – írja a Világgazdaság.
Az állami tulajdonú MÁV-HÉV Zrt. december elején jelezte a Budapesti Közlekedési Központnak, hogy 2024 januárjától a jelenlegi napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A vasúttársaság elismerte, hogy „több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna”.
A MÁV Zrt. korábban azt írta a Telexnek, hogy a szentendrei, H5-ös HÉV vonalán csúcsidőben több járat közlekedik majd, de csúcsidőn kívül ritkábban közlekedik, míg a ráckevei, H6-os HÉV vonalán a reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb vagy kisebb kapacitású járat közlekedik, de a kínálat igazodni tud az utasigényekhez.
A társaság szerint a MÁV-HÉV járműállománya már nagyon túlteljesítette azt az élettartamot, amelyre tervezték, ezért a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) felügyeletével 54 új HÉV szerelvény beszerzését készítette elő. Ezt a beszerzési folyamatot szerintük lassította, illetve visszavetette az a tény, hogy Magyarország nem jut hozzá az uniós források azon részéhez, amelyből ezek a közlekedésfejlesztési célkitűzések finanszírozhatók.
Karácsony Gergely reagálásban felidézte, hogy a HÉV-vonalakat 2016-ban átvette az állam a fővárostól. Míg a budapesti közösségi közlekedésben azóta rengeteg fejlesztés történt a főpolgármester szerint, a HÉV-szerelvényekkel „csak egy dolog történt: rohadtak tovább”.
Karácsony azt írta: az államosítás óta a főváros komoly összegeket fizetett a kormánynak a HÉV-ek városon belüli üzemeltetéséért, a kormány azonban még több pénzt követelt, miközben a szolgáltatás színvonala egyre rosszabbá vált. A kormány és a főváros közötti megállapodás biztosította, hogy a főváros hozzájárulása nélkül ne lehessen csökkenteni a járatok számát.
„A kormány tavaly év végén közölte, hogy nem hosszabbítja meg a megállapodást, és lám: mától ritkábban járnak a HÉV-ek” – fogalmazott a főpolgármester, hozzátéve: „a kormánynak ez sem elég. Ha rajtuk múlna, nemcsak a fővárosnak, de az utazóknak is többet kellene fizetnie a rosszabb szolgáltatásért. Hiába jár ritkábban a HÉV, ha rajtuk múlna hamarosan egy külön bérlettel lehetne csak utazni rajta”.
Ha március 1-jétől valóban megszűnik a Budapest-bérletet, akkor az agglomerációból közlekedőknek, vagy csak a HÉV járatait használóknak akár kétszer annyiba is kerülhet a közlekedés, hiszen két bérletet kellene vásárolniuk.