„Köszönjük
A lényeg

Népszava: Fantomhivatal árusítaná ki a magyar autópályákat

16/06/2021 10:28

| Szerző: Klubrádió

Ahogy arról hét elején beszámoltunk, a Magyar Állam magánkézbe szervezné a magyar gyorsforgalmi úthálózatot. A Nemzeti Koncessziós Irodának (NKI) - , ami egy koncessziós eljárás keretében 35 évre egy magáncég kezébe adná a magyar autópályák üzemeltetését, felújítását, sőt a tervezett szakaszok építését is - még egy honlapja sincs, és elérni is nehéz őket.

Az irodát a kormány tavaly szeptemberben alapította a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézményeként. Akkor mindenki arra számított, hogy az alig 10 fős fős szervezet fő feladata még a NER-vállalkozók által megszerzett kaszinó-koncessziók meghosszabbítása lesz a 2022-es választások előtt. Ezzel szemben a NKI első közbeszerzési eljárása nem a kaszinókat, hanem 2000 kilométernyi már megépült autópálya üzemeltetését és felújítását adná koncesszióba 35 évre. Az üzlet értéke több ezer milliárd forint, a nyertes ugyanis évente átalánydíjat kapna az elvégzendő munkákért.

A kormány a magánosítást azzal indokolta, hogy nincs pénze az autópályák fenntartására, építésre, mert arra már nem tud uniós forrásokat szerezni. De utánaszámolva csak az úthasználati díjakból jövőre mintegy 340 milliárd forint bevétele származik az államnak, míg az üzemanyagokra kivetett jövedéki adóból további 730 milliárd forint bevétele keletkezik, vagyis a két forrásból közel 1100 milliárd forintot kasszíroz.

Ezzel szemben a most elfogadott 2022-es költségvetés 200 milliárdos közútfejlesztéssel és 138 milliárdos kiadással számol a PPP-konstrukcióban megépült autópályák (M5, M6) éves részletére. Igaz külön sztrádafejlesztést nem nevesítenek, de láthatóan a bevételek messze meghaladják a kiadásokat, még ha az üzemanyagok jövedéki adójának csak a töredéke jut is közúti fejlesztésekre – írja a Népszava

A kiírás részletei alapján vannak feltevések, hogy a Szijj László-féle Duna Aszfalt Zrt.-re szabták a feltételeket, más vélemények szerint szóba kerülhet még valamelyik Mészáros-féle építőipari cég, bár ők már nehezebben tudnának megfelelni az elvárásoknak. Egy másik teória szerint egy újabb kínai beruházásnak nyit utat a kormány, amire Gulyás Gergely, miniszterelnökséget vezető miniszter hétfői parlamentben elhangzott szavai adnak alapot: „aligha van Magyarországon egy olyan cég, amely ilyen nagyságrendű feladatokat vállalni tudna”.

autópálya