„Köszönjük
A lényeg

Rogán: Lehet mészároslőrincezni, de jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi lett volna

6/05/2022 16:35

| Szerző: Klubrádió

Évente és kilométerenként 96,2 millió forintért Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei üzemeltetik 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. A hvg.hu Rogán Antal kabinetminisztert kérdezte a részletekről, szerinte "lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna".

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte a hazai gyorsforgalmi úthálózat bővítésére és 35 évig tartó üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárást; erről mi is beszámoltunk korábban.

A hvg.hu részletezi, hogy az alapokat kezelő alapkezelőkből lehet rá következtetni, kinek a pénze van bennük. A Themist a Minerva alapkezelő kezeli, ez Szíjj László építőipari nagyvállalkozóé. Szíjj kiváló kapcsolatot ápol Mészáros Lőrinccel – a Konzum magántőkealapról nem csak sejteni, hogy Mészárosé, ezt a felcsúti mágnás, és akkori felesége, Beatrix 2018-ban elismerték.

Az alvállalkozóként megadott cégek listáján is ott vannak a Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros és Mészáros Zrt.

Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője a hvg.hu kérdésére úgy fogalmazott: „Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét”.

Az eljárás lezárása alkalmából tartott sajtóbeszélgetésen a koncesszióért is felelős miniszter azt mondta, nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, transzparens verseny volt. Szerinte ezzel együtt örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel – a koncessziós eljárásban a Strabag adott be ajánlatot a Colassal, de kiesett egy ausztriai versenyhatósági eljárás miatt.

Rogán Antal szerint „lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna”.

Rogán arról is beszélt: örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára, mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani.

Azt is kijelentette: „az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra”, ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerül lezárni, de bonyolult eljárás volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.

(forrás: hvg.hu, kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd)