Rozsdásodás miatt tovább csúszik a sokmilliárdos Sámándob újjáépítése
15/11/2022 14:40
| Szerző: Klubrádió
A 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonja, a Sámándob a tervek szerint pusztamúzeumként éledne újjá Karcagon. Ebből egyelőre kevés látszik, legutóbb a K-Monitor vette észre, hogy a kivitezőnek hibát kellett jelentenie az elöregedett acélszerkezetek miatt, amiket most újra le kellene gyártatni. Szerintük a pavilonra kiadott költségek életútja során már 10 milliárd forint fölé nőhetnek.
A 444 összegzi a 2015-ös expóra készült Sámándob történetét:
- Az eredetileg kalkulált 500 millió helyett 2 milliárdból hozták össze az építményt. Később a hazaszállításra is elment legalább 336 millió.
- A Sámándobért felelős Szőcs Géza 2015-ben 5-6 milliárd forintra saccolta az expo teljes költségeit a hazaszállítással együtt.
- A 2015 óta hánykolódó Sámándob alkatrészei elvileg már 2017-ben megérkeztek Karcagra, hogy ott sztyeppemúzeummá alakítsák, de sok előrelépés eddig nem történt.
- Tavaly a karcagi önkormányzat tavaly augusztusban további 3,7 milliárdért bízott meg egy céget a Sámándob elhelyezésével, de Hadházy Ákos már akkor is osztott meg képeket arról, ahogy az építmény maradványai halomra dobálva rozsdásodnak egy karcagi kisvállalkozás udvarán.
Ráadásul nemrég úgy kellett módosítani a szerződést, hogy a kivitelező kapjon még 150 nap haladékot. A K-Monitor vette észre, hogy a kivitelezőnek hibát kellett jelentenie az elöregedett acélszerkezetek miatt, amiket most újra le kellene gyártatni, csak hát az orosz-ukrán háború ezt is megnehezíti.
„2015. évi Milánói Világkiállítás magyar pavilonjának teherhordó acélszerkezet állapota nem megfelelő, azok elváltoztak, felületkezelésük elöregedett, a meglévő rétegek nem felelnek meg a vonatkozó szabványokban foglaltaknak. Mindezekből kifolyólag egyes szerkezeti elemek újra legyártás vált szükségessé, melyhez szükséges nyersanyag beszerzést megnehezíti az orosz-ukrán háború miatt kialakult negatív hatások, továbbá szükséges a megmaradt elemek beépítésre alkalmassá tétele. A fenti indokok alapján Vállalkozó kezdeményezte a Felek között létrejött szerződés teljesítésére nyitva álló határidejének 150 naptári nappal történő módosítását.”
A szerződésben szereplő 3,7 milliárdos ár egyelőre nem változott, de a K-Monitor megjegyezte, hogy a teljes életút költsége bőven 10 milliárd fölé mehet, és akkor még nem kezdődött el az üzemeltetés.