Spórolás miatt rángatózhat a 3-as metró
14/12/2024 10:41
| Szerző: Klubrádió
A harmincéves francia technológiát házasították össze az újragyártott orosz kocsikba beépített friss japán fejlesztésekkel. A felújított vonal 2023-as átadása óta dolgoznak azon, hogy ezek összhangba kerüljenek, ez egyelőre nem sikerült – mondja a Metróért Egyesület elnöke, aki szerint a BKV-nál sufni-tuning zajlik.
Bíró Endre szerint, aki korábban a BKV Igazgatóságának is tagja volt, a 2-es és a 4-es metróvonalon működő korszerű vonatírányítási rendszer. aminek alkalmazását korábban javasolta a 3-as metrónál is. A Klubrádiónak azt mondta, ez lenne a megoildás, ami azonban több mint 20 milliárd forintba is kerülhetne. Erre azonban nincs fedezet – szerinte ezzel utasították vissza a felvetését.
„Ha ez nem lett volna elég, a spórolást azzal fokozták, hogy a felújításra kiszállított orosz metrószerelvényekből kiszerelték a régi fedélzeti számítógépeket, majd azt szerelték vissza az újragyártottakba. Csakhogy azokba egy új japán hajtásrendszer került, amelynek a vezérlő szoftvere túl „okos” a régi vonatirányítási rendszerhez, így módosítani kellett. Magyarán le kellett butítani ahhoz, hogy kommunikálni tudjon a régi orosz kocsikból kibányászott fedélzeti masinákkal. Így se értik meg mindig egymást, innen származnak az akadások” – magyarázta Bíró Endre a Népszavának. A fedélzeti interface egységek cseréjének elmaradására ugyanaz volt a válasz: nincs rá pénz. Sufni-tuning az egész – fogalmazott a szakember.
A lap cikkében az is szerepel, hogy a BKV szerint a japán hajtásrendszer szoftvereit nem kellett lebutítani, mivel „a fedélzeti egységeket úgy újították fel, hogy azok az új hajtásrendszerrel a leghatékonyabban működjenek együtt”. Azt viszont a fővárosi közlekedési cég sem tagadta, hogy „bizonyos paramétereket módosítani kellett” a hajtásinverterek japán gyártójával közösen. Ezeket jelenleg is tesztelik. Az utasok által észlelt jelenségek kiküszöbölése érdekében az „egyes rendszerelemeket finomhangolják”.