„Köszönjük
A lényeg

Spórolás miatt rángatózhat a 3-as metró

14/12/2024 10:41

| Szerző: Klubrádió

A harmincéves francia technológiát házasították össze az újragyártott orosz kocsikba beépített friss japán fejlesztésekkel. A felújított vonal 2023-as átadása óta dolgoznak azon, hogy ezek összhangba kerüljenek, ez egyelőre nem sikerült – mondja a Metróért Egyesület elnöke, aki szerint a BKV-nál sufni-tuning zajlik.

2024. december 14. A lényeg-részlet / Bíró Endre közlekedési szakértő - 2014.12.14.
01:10
00:00
Vannak „üzemszerű, a biztonságos működést nem befolyásoló zavarok” – közölte a Népszavával a hármas metró kapcsán a BKV. A fővárosi céget a lap azért kereste meg, mert a „kék”, azaz a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyakran rángatóznak, „pihennek” kicsit az alagútban, a megállóban nem nyílik egy-két ajtajuk. Ez azért is figyelemre méltó, mert tíz évvel ezelőtt a vonal infrastruktúrájának felújítására 225 milliárd forintot költöttek. Ebbe ugyanakkor – véli Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke – nem fért bele az automata vonatirányítási rendszer cseréje. A spórolás miatt szerinte két különböző korú és működési elvű technológiát próbál a BKV összebuherálni. A harmincéves francia technológiát „házasították” össze az újragyártott orosz kocsikba beépített friss japán fejlesztésekkel. A felújított vonal 2023-as átadása óta dolgoznak azon, hogy ezek összhangba kerüljenek, ez egyelőre nem sikerült. 

Sajtótájékoztató a felújított metrószerelvényekről
 
 Archív - 2020. január 22. A 3-as metró felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén. Fotó: MTI/Balogh Zoltán
 
 

 

Bíró Endre szerint, aki korábban a BKV Igazgatóságának is tagja volt, a 2-es és a 4-es metróvonalon működő korszerű vonatírányítási rendszer. aminek alkalmazását korábban javasolta a 3-as metrónál is. A Klubrádiónak azt mondta, ez lenne a megoildás, ami azonban  több mint 20 milliárd forintba is kerülhetne. Erre azonban nincs fedezet – szerinte ezzel utasították vissza a felvetését.

„Ha ez nem lett volna elég, a spórolást azzal fokozták, hogy a felújításra kiszállított orosz metrószerelvényekből kiszerelték a régi fedélzeti számítógépeket, majd azt szerelték vissza az újragyártottakba. Csakhogy azokba egy új japán hajtásrendszer került, amelynek a vezérlő szoftvere túl „okos” a régi vonatirányítási rendszerhez, így módosítani kellett. Magyarán le kellett butítani ahhoz, hogy kommunikálni tudjon a régi orosz kocsikból kibányászott fedélzeti masinákkal. Így se értik meg mindig egymást, innen származnak az akadások” – magyarázta Bíró Endre a Népszavának. A fedélzeti interface egységek cseréjének elmaradására ugyanaz volt a válasz: nincs rá pénz. Sufni-tuning az egész – fogalmazott a szakember.

A lap cikkében az is szerepel, hogy a BKV szerint a japán hajtásrendszer szoftvereit nem kellett lebutítani, mivel „a fedélzeti egységeket úgy újították fel, hogy azok az új hajtásrendszerrel a leghatékonyabban működjenek együtt”. Azt viszont a fővárosi közlekedési cég sem tagadta, hogy „bizonyos paramétereket módosítani kellett” a hajtásinverterek japán gyártójával közösen. Ezeket jelenleg is tesztelik. Az utasok által észlelt jelenségek kiküszöbölése érdekében az „egyes rendszerelemeket finomhangolják”.