Százötven-kétszáz járművezető hiányzik a BKV járatairól
7/09/2022 14:55
| Szerző: Klubrádió
A sofőrhiány mértéke soha nem látott szintre ugrott a BKV-nál, írja a vg.hu és a Telex. Értesülések szerint jelenleg 150-200 járművezető hiányzik a fővárosi közlekedési vállalattól. Nyáron olyan súlyos volt a helyzet, hogy a sofőrhiány miatt 6-8 százalékkal kevesebb járat volt az utcán, őszre azonban valamennyire normalizálódott.
A vg.hu úgy tudja, először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A negatív trend nem új keletű, voltaképpen 2021 óta tapasztalható. Másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából – írják. A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza: nem éri el a 2400 főt sem, miközben 2021 elején a 2700-at közelítette.
A portál szerint átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak. A helyzet egyaránt sújtja Budát és Pestet. Ez a Telex szerint a járatok 6-8 százalékát jelenti.
A VG úgy értesült, a BKV menedzsmentje egyértelművé tette a városháza és a BKK előtt, hogy érdemi beavatkozás nélkül 2022 második felében a társaság csak tartós személyzethiány mellett lesz képes üzemelni, és nem fogja tudja maradéktalanul biztosítani a menetrendi feladatok ellátását.
A Telex hozzáteszi, hogy BKV-s forrásaik szerint nyáron havonta 30-40 fővel csökkent a sofőrállomány, a frissen felvetteket is beleszámítva. A kilépések intenzitása ősszel valamiért csökkent, most nem romlik annyira a helyzet. Sokan azért mentek el, mert a kemény munkakörülményekhez, magas elvárásokhoz képest kevés a fizetés. Vannak olyan területek Budapesten, ahol az első ajtós felszállás, jegyellenőrzés „marha sok konfliktussal jár”. Ezt többen nem tudták kezelni, és elmentek inkább nyugodtabb helyekre „kamionozni vagy GLS-ezni”.
Jelenleg üzemági becslés szerint 150-200 járművezető hiányzik a BKV-tól. Mint forrásunk fogalmazott, a helyzet kritikus, de „a működőképesség borulása még odébb van” – tették hozzá.
(Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán)