Vitézy Dávid: Budapesten számos vasúti megálló hiányzik
11/12/2023 11:03
| Szerző: Klubrádió
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár a Facebookon egybegyűjtötte, milyen korábban tervezett vasúti közlekedési fejlesztésekről kellett lemondania a fővárosnak.
A hosszú listán több olyan tétel is szerepel, melyeket még az azóta megszűnt Budapesti Fejlesztési Központ indított el. 2022-ig, ennek a választások után bezárt, budapesti és agglomerációs kormányzati fejlesztéseket koordináló szervezet élén állt vezérigazgatóként Vitézy Dávid, akit az elmúlt időszakban az LMP lehetséges főpolgármester-jelöltjeként is emlegetnek, Ungár Péter legalábbis azt mondta, hogy tárgyalnak a közlekedési szakemberrel.
A lista elemeiről Vitézy elmondta, hogy azokra mind szükség lett volna, hogy a főváros közlekedését fejlesszék, és továbbra is küzdeni kell ezekért, akkor is, ha a Lázár János-érában a fővárosi vasúti fejlesztések mögül a kormányzati hátszél eltűnt.
Az elővárosi vasút jobb integrációjával csökkenhet az átszállások száma, az utazási idő és javul a közösségi közlekedés versenyképessége a peremkerületekben és az agglomerációban.
Példaként egy a csehországi fővárosban most hétvégén megnyitott vasútállomást említ, a prágai Rajska zahrada metrómegállóhoz csatlakozik, itt napközben 10-15, hétvégén 15-30 percenként állnak meg az elővárosi vonatok, melyek 5 különböző vonalon járnak. Az új állomás fővárosi és állami közös projekt volt, ehhez készült egy gyalogos híd az állomás és a metró közt, valamint egy új buszmegálló is.
Ezzel szemben Budapesten nem épültek meg a hasonló vasúti megállók,, pedig több ilyen is szerepelt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában. Sorban fel is sorolja, mely fontos fejlesztések maradtak el.
„- A Déli Körvasúton az új Nádorkert (Infopark mellett, csatlakozva a leendő új villamoshoz) és Közvágóhíd (Művészetek Palotája mellett, villamosokhoz és hévekhez nyújtva csatlakozást) a beruházás körüli pereskedés miatt késik, a legutóbbi környezetvédelmi engedélyt a bíróság többek között épp a Főváros és Újbuda keresete nyomán semmisítette meg, meglátjuk a nemrég kiadott új engedély alapján mikor indulhat meg az építkezés.
- A Déli Körvasút harmadik új állomása, az Üllői út tengelyében tervezett, az M3-as metróhoz kapcsolatot adó Népliget tervei készen vannak, a kormány a beruházást felfüggesztette az uniós források hiánya miatt.
- A Budapest-Gödöllő-Hatvan és Budapest-Gyömrő-Újszász vonalak közös szakaszán tervezett két új elővárosi állomás, a Hungária körútnál az 1-es, az Élessaroknál a 3-as villamoshoz adna kapcsolatot. Előbbi terveit elkészítettük, jogerős építési engedély van, de ezt is felfüggesztette a kormány uniós forrás híján, míg az Élessarok tervezését a megítélt uniós források ellenére is leállította Lázár János közlekedési miniszter a már elvégzett munkát és a megszerzett forrást is a kukába dobva, erről korábban írtam.
- Káposztásmegyeren az új vasúti megálló tervezését még 2022 elején kiírtuk a BFK-ban, de a minisztérium ezt is visszavonta - jó lesz figyelni, hogy a Rákosrendező beépítése kapcsán remélhetőleg újjáéledő, a Budapest-Vác vonalat érintő vasúti beruházásba visszakerül-e majd.
- Ugyanerre a sorsra jutott ebben a rákosrendezői térségben a tervezett új megálló a Mexikói útnál, mely a Kisföldalatti és a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal között teremtett volna kapcsolatot.
- A külső Körvasúton tervezett két új megálló (Pestújhely, Rákosfalva, előbbi villamos, utóbbi hév-kapcsolattal) tervezése még a BFK-ban megindult, a beruházást szintén felfüggesztette a közlekedési kormányzat.”
A közlekedési szakember aktívan posztol közlekedési témákban a Facebook-oldalán, hétvégén épp a járdán parkolás tiltása mellett foglalt állást, amit Budapesten is szorgalmazna, pozitív példaként néhány józsefvárosi járdafelszabadítást említett.