A fiatalokhoz minden információ a Facebookról vagy az Instagramról jut el
10/07/2023 10:50
| Szerző: Lehoczky Mirjam
Facebook, Instagram, Tiktok, Pinterest, BeReal, Snapchat - és még sorolhatnánk, mind social média felületek. Forgács Mariann közösségi médiaszakértővel Kemény Dániel és Selmeci János beszélgettek az Ötösben arról, hogyan és mire használjuk ezeket a platformokat. A Be Social alapítója, ügyvezetője szerint az a jó hozzáállás, ha kellő nyitottsággal fogadjuk mások szokásait és az újdonságokat.
A szakértő úgy véli az összes platform időrabló, de ezeknek pont az a célja, hogy minél több időt töltsünk ott, és így minél több adatot, felhasználói szokást gyűjtsenek össze rólunk, amit később értékesíteni lehet.
Már korábban is azt gondolta, hogy telített a piac, aztán berobbant például a BeReal, aminek az a lényege, hogy naponta egyszer kapunk egy értesítést és akkor két perc áll a rendelkezésünkre, hogy készítsünk egy fotót az adott pillanatban. Amilyen sebesen berobbant ez az új platform, úgy tűnik, olyan gyorsan leáldozóban is van a népszerűsége.
Fogács Mariann azt mondja, annyira gyorsan változik ez a terület, hogy nem lehet megmondani, mitől lesz sikeres egy új platform. Megérzéseink lehetnek, de a bevált receptek ma már nem működnek, nem lehet tudni, mi fog jól pörögni, mi lesz kedves az algoritmusnak. Természetes, hogy gyakran rácsodálkozunk, hogy ki milyen felületet használ, milyen felhasználói szokásai vannak. Hiába temetik sokan a Facebookot, ő azt szokta mondani, alapnak jó, ha megvan, mert sokaknak van regisztrációja, és több kevésbé használja is. Posztolni egyre kevesebben szoktak, ezért nem feltétlen tartalomgyártásra és szórakoztatásra érdemes használni, hanem hirdetési platformként.
Felmérésükben, amelyben tizennégy és huszonöt év közötti fiatalok felhasználói szokásait vizsgálták, azt látták, hogy nem olvasnak külön hír site-ot, minden információ a Facebookról, az Instagramról, vagy a Tiktokról jut el hozzájuk. Véleménye szerint ez fontos üzenet a hírekkel foglalkozó cégek számára, hogy át kell csomagolni, újra kell keretezni ezeket a tartalmakat.
Az algoritmus úgy van összerakva, hogy olyan tartalmak kerüljenek elénk, ami számunkra érdekes. Veszélyesnek látja, hiszen ezáltal bekerülünk egy buborékba, ahol csak azokkal fogunk találkozni, akik a mi nézeteinket, ízlésünket támogatják. Azonban az is elmondható, hogy nem kell látnunk az összes tartalmat, bőven elég, ha a buborékunkban a megfelelő információk értek el hozzánk, és nem érezzük elvesztegetett időnek, amit a felületeken töltöttünk.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2023. június 28., szerda 10:05
Műsorvezető: Kemény Dániel és Selmeci János