A gyalogosnak is van kötelezettsége
17/07/2019 16:06
| Szerző: Klubrádió
Hallgatói kérdésekre válaszolt a kreszprofesszor. Szóba kerültek a zebrán, a körforgalomban érvényes szabályok és az újfajta elektromos járgányok is.
Zebra
Sok műsorban előkerült már a kijelölt gyalogos átkelőhely. Hogyan is kell ott viselkednie, autósnak, gyalogosnak? Pető Attila közlekedési szakértőnk összegezte a szabályokat. A gyalogosnak elsőbbsége van, ám meg kell győződnie az áthaladás veszélytelenségéről, mielőtt lelép a járdáról, ez az ő kötelezettsége. Érdemes kontaktust teremteni az érkező autó vezetőjével, ha látja, hogy lassít, netán még int is a kezével a sofőr, ez arra enged következtetni, hogy át fogja őt engedni. Egy hallgatónk ismertette az ő bevett szokását, fel szokta emelni a kezét, jelezvén, hogy indulni szeretne, és ez tapasztalata szerint beválik. Fontos még, hogy az úttestet ezután a lehető leghamarabb el kell hagyni, vagyis határozottan át kell menni a túloldalra, és nem traccsolni, telefonálgatni közben.
Körforgalom
Kirívó példát hozott egy másik hallgatónk. Talált olyan körforgalmat, amelyiknek három bejáratánál a megszokott módon kint van az elsőbbségadás kötelező tábla is, a negyediknél pedig nincs. Ez kirívó forgalomszervezési hiba. Egyébként ha nincs kint a háromszög alakú tábla, akkor bizony a jobbkéz-szabály az érvényes.
Más esetben az egysávos körforgalomba valaki mögött hajtott be egy másik autó, de közben jobbról mellé ért, a kihajtásnál támadt egy kis galiba. Pető Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a körforgalomban is érvényes a jobbra tartási kötelezettség. Vagyis, ha az első autós szabályosan, jobbra tartva haladt volna, nem érhetett volna senki mellé jobbról.
Elektromos roller
Egyelőre nem jutottak el odáig a közlekedés szabályozásában, hogy eldöntsék, hová tegyék jogilag az elektromos rollereket és egyéb újszerű eszközüket. Ha jármű, akkor az úttesten kellene haladni vele a gépkocsik között, ha nem jármű, akkor pedig a járdán. Az előbbi értelemszerűen a rollerezőkre veszélyes, utóbbi pedig a gyalogosokra, hisz egy ilyen járgány 25 kilométeres sebességgel is tud menni. Maradna még esetleg a kerékpárút, de például a kerékpársávot kifejezetten a biciklisek használhatják csak. Sokan várnak a szabályozásra.
A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.
2019.07.17. 13:00
Műsorvezető: Fábián László