A közlekedés jövője, hogy nem kell közlekedni
1/07/2019 14:51
| Szerző: Klubrádió
Üsd a Trabantot! Volt egykor a jelszó. Valamennyi eredményt hozott, elkezdték lecserélni az autókat az emberek, de áttörést nem hozott az akció.
Átlagosan 65 percet tölt egy ember közlekedéssel és ez adat régóta nem változik. Korosztályonként persze változik a szám, a huszonévesek 90, a hetvenen felüliek csak 30 percet szánnak utazásra. A legtöbbet a negyven-negyvenöt éves emberek autóznak. Természetesen vannak földrajzi különbségek is, az amerikaiak példádul az átlagnál sokkal többet utaznak.
Az említett 65 perc Magyarországon 63, ennek az egyik harmadát gyalog, a másikat autóval, a harmadikat tömegközlekedési eszközökkel tesszük meg, esetleg kerékpárral. Érdekes jelenség, hogy pár évtizede egyre kevesebben bicikliztek vidéken, mint korábban, pedig az a falvak jellemző közlekedési eszköze, viszont Budapesten és a nagyobb városokban egyre több lett a bringás, és ez visszahatott a vidékre is.
Fleischer Tamás az MTA Világgazdasági Intézetének kutatója mutatott be követendő példákat, amelyek alkalmazásával csökkenhetne a zsúfoltság. Lisszabonban végeztek egy kísérletet, amikor is megszüntették volna a hagyományos autós és buszközlekedést, csak megosztható taxik és kisbuszok járhattak volna a városban. Az eredmény? A járművek száma 3 százalékra csökkent, a parkolóknak csupán 10 százalékára volt szükség, viszont a közlekedési költségeket csak a felére sikerült leszorítani, hisz a járművek állandóan úton voltak. Ráadásul elveszett az utazó embereknek a vezetés élménye, ami egyfajta szabadság.
A szakértő szerint az a legfőbb gond a városi közlekedés megszervezésénél, hogy nincs átgondolt koncepció. A tervezők, szervezők önálló projektekben gondolkodnak, azokat nem kapcsolják egységes rendszerbe. Be kellene látni, hogy nem a hely kevés, hanem az autó sok.
A műsort a fenti „lejátszás” ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép:
2019.07.01. 10:00
Műsorvezető: Para-Kovács Imre