Harmincöt fok a metróban: kulturált országokban van megoldás
17/06/2019 15:59
| Szerző: Klubrádió
Vagy eleve légkondicionálóval készülnek a metrók – ez a modernebb megoldás – , vagy gépi szellőztetést használnak. Az oroszok is utóbbival próbálkoztak a 3-as metrónál, de nem sikerült – mondja a szakértő.
Bíró Endrét, a Metróért Egyesület elnökét arról kérdeztük, hogy Karácsony Gergely, az MSZP-Párbeszéd főpolgármester-jelöltje megmérte, majdnem 35 fok van a 3-as metróban. Azt mondta: kulturált országokban van erre megoldás. Sok példát ismer arra is, ahol a gépi szellőztetés jól működik. Ez a módszer nem hűti a levegőt, de mivel mindig több ventilátorból áll, olyan levegőáramlást indít el az utastérben, tervezett módon, amely javítja az utasok komfortérzetét.
Biró Endre úgy fogalmazott: az orosz félnek „nem sikerült” jól megoldania a gépi szellőztetést. A 3-as metró vonalán járó orosz kocsikban is van 7-8 ventilátor, ezek működnek, de nem hozzák létre azt a levegőáramlást a kocsiban, ami az utasoknak érzékelhető javulást jelentene.
A légkondicionáló nem olcsó, de nagyobb probléma, hogy amit Budapestre vásároltak, az nem mai konstrukció, azoknak kocsiknak a tetőszerkezete nem arra készült, hogy elviselje a 350 kiló tömegű légkondit.
A metrókocsik vásárlásakor volt egy észt lehetőség is, eleve légkondis metrókocsikkal. Annak idején egyesületük is tiltakozott az ellen, hogy az észt ajánlatot „eléggé mondvacsinált” okokkal érvénytelennek nyilvánította a bírálóbizottság, holott az a műszaki tartalmában egyértelműben jobb volt, mint amivel ma az utasok közlekedhetnek.
Arról is kérdeztük, hogy Tarlós István főpolgármester március végén azt mondta: vizsgálják a moduláris klíma beépítésének lehetőségét. Bíró Endre szerint egy gyártó állítólag felajánlotta, hogy egy kocsiba kísérleti jelleggel megpróbálnak beépíteni egy klímaberendezést. Ők nem találkoztak ezzel, de nem akarja megcáfolni Tarlós szavait. Arról viszont tudnak – folytatta –, hogy a BKV kiírt egy közbeszerzést pár hete, vállalkozót keres a meglévő szellőzőrendszer kapacitásának javítására. Nekik kétségeik vannak afelől, hogy ez a konstrukció javítható.
(címlapi kép: wikipedia)
A beszélgetést a poszt elején hallgathatják meg.
2019. június 17., hétfő 06.45
Műsorvezető: Dési János