A MOL tud, segít
18/11/2021 14:36
| Szerző: Klubrádió
Átvenné a MOL a bajba jutott benzinkutakat. Kinek jöhet jól, ha sorra bedobják a kulcsot a benzinkutakat üzemeltető kiskereskedők? Holoda Attila energetikai szakértő volt a Reggeli gyors vendége.
Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert amikor megjelent a rendelet, kiderült, hogy a veszteség csak és kizárólag a kiskereskedőkön fog lecsapódni, és nem megoszlik a nagykereskedelem és a kiskereskedelem között – ahogy ez normális esetben várható lett volna. Onnantól kezdve gyanítható volt, hogy e mögött van egy ilyen szándék is, különösen annak fényében, hogy a rendelet többet foglalkozik a szankciókkal, amik sújtják a nem teljesítő üzemanyagtöltő állomásokat működtető vállalkozásokat, mint azzal, hogy 480 forint lesz a benzin, és annak milyen következményei lesznek a prémium üzemanyagokra vonatkozó követelményeire. Nem szabad elfelejteni, hogy a ma Magyarországon működő kis töltőállomásoknak a nagykereskedője az maga a MOL, ami annak fényében különösen érdekes, hogy a tegnapi napon tovább emelkedett az üzemanyag nagykereskedelmi ára 5 forinttal, és a MOL gyakorlatilag képes arra, hogy kikényszerítse ezeknek a vállalkozásoknak a csődbejutását, illetve, hogy bedobják a törölközőt, és akkor ő nagyon szívesen jelentkezik ezeknek a kutaknak az átvételére – fejtette ki véleményét Holoda Attila.
Jelenleg semmiféle állami kompenzációról nincs szó, de Holoda szerint elképzelhető, hogy a későbbiekben a "túlélőkön", akár a MOL-on is segíthet a kormányzat, de ezt már most kellene tisztázni. Mindenesetre elég tisztességtelennek tűnik ez az egész eljárás, bár azt, hogy a kormány nem vállalt semmiféle részt belőle (ahogy a rezsicsökkentésnél sem), és hogy a nagy- és a kiskereskedők között semmiféle megosztása nincs ennek a veszteségnek, az bizony eléggé árulkodó – tette hozzá.
Az teljesen jellemző a polip rendszerűen felépülő NER jelenlegi működésére, hogy a kormány kénye-kedve szerint nyúl bele a gazdasági rendszer működésébe. Ez akár hungarikumnak is mondható – vélte a szakértő. Szerinte nyilvánvaló, hogy az elszabadult inflációért is a kormány elhibázott gazdaságpolitikája felel, ami azzal jár, hogy romlik a forint, ami az üzemanyagok árának drasztikus emelkedésével is jár. A kormány ezt ügyesen úgy oldotta meg, hogy megint a hozzá közel álló köröknek segít vele, ami fairnek semmiképpen nem nevezhető – tette hozzá.
A MOL igazából nem fogja ezt a változást nagyon megérezni, és azt látni kell, hogy alapvetően az emberek számára ugyan a benzinkutak jelenítenek meg egy olajvállalatot, de nem a benzinkutakból származik a MOL-nak a nagy haszna, hanem a szénhidrogén bányászatból és a finomítási tevékenységből – állította Holoda Attila.
Az, hogy ki meddig bírja, az azon is múlik, hogy eddig ki mekkora tartalékot tudott felhalmozni. Ez alatt a három hónap alatt nagy valószínűséggel egy átlagos benzinkút, aminek évente van mondjuk egymillió liter éves forgalma és nem túl nagy shopot üzemeltet, több tízmillióra is rúghat a vesztesége. Azt pedig senki nem gondolja komolyan, hogy február 15-én, a választások előtt két hónappal visszaemelkedik az üzemanyagok ára. Majd Gulyás Gergely megint kiáll, és nagyon bölcsen elmondja, hogy értékelték a helyzetet, és úgy döntöttek, hogy újabb 2 hónappal meghosszabbítják a februári dátumot – mondta a Reggeli gyors vendége.
Én nem tudok arról, hogy mi történik utána, amikor letelik ez az időszak, visszavehetik-e a kutasok a töltőállomásokat. Direkt nem szól róla a rendelet, tehát nagy valószínűséggel nem, mert amikor valamiről nem szólnak, akkor az abba az irányba szokott elmenni. Nem gondolom, hogy humanista megfontolások vezették volna bármikor is ezt az egyébként az emberek kormányának nevezett kormányt – mondta Holoda Attila energetikai szakértő.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2021. november 18., csütörtök 7:35
Műsorvezető: Mérő Vera