A szabadság mozgóképei
20/03/2022 13:27
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában Oscar esélyeket latolgattunk, valamint tavaszi túlélési gyakorlatunk egyik fő jelszavához kapcsolódva olyan alkotásokról beszélgettünk, amelyek középpontjában a szabadság áll.
Szóba került A remény rabjai, amely jó ideje az imdb.com 250-es listáján az első helyen szerepel, nem véletlenül. Stephen King klasszikusa nem csupán a börtönéletet mutatja be, hanem nagy érzékenységgel azt az érzést is, hogy miért nehéz egy hosszú elzártság után visszatérni a „világba”. Ezzel a kérdéssel olyan történelmi filmek is foglalkoznak, amelyek például a rabszolgaságról szólnak. Mind a Django elszabadul, mind a 12 év rabszolgaság című drámák kitérnek arra, vajon a törvényesített szabadság a gyakorlatban is megjelenik-e.
Rácz Viktória megemlítette többek között A szoba című filmet, amely már a személyes szabadságtól való megfosztásról szól. Az interjúban kitértünk a Rambo, a Thelma és Louise, valamint a Csillagok között című filmekre is, amelyek szintén a szabadságvágy, a szabadságkeresés kérdését feszegetik.
A műsor folytatásában Szöllőskei Gábor filmes újságíróval azt próbáltuk kitalálni, vajon az idei Oscar-díj átadó ünnepségen egyrészt milyen változások várhatók, másrészt mely díjak kikhez kerülnek. A beszélgetésből kiderült, hogy idén először az interneten keresztül a közönség is leadhatta a szavazatát, hogy egyfajta közönségdíj is gazdára találjon, valamint a tervek szerint több díjat a ceremónia előtt adnak majd át, és az eredményt majd bejátsszák az élő show-ba. Az egyetlen magyar érintettség is egy előzetes átadás eredménye lehet. Idén Sipos Zsuzsannának szoríthatunk, aki a Dűne látványvilágán dolgozott.
Szöllőskei Gábor elmondta, a legjobb film díja az utóbbi időkben meglepetés szokott lenni, de jó esélye van A kutya karmai közt című drámának, ahogy annak rendezője, Jane Campion is joggal aspirál a legjobb rendezőnek járó díjra is, hiszen, minden más szakmai elismerést ő vitt haza az elmúlt hetekben.