A szakszervezet a Fülöp-szigeteki buszsofőröket is képviseli, ha belépnek
19/12/2023 22:50
| Szerző: Klubrádió
A Budapesten januártól szolgálatba álló 23 Fülöp-szigeteki buszsofőr ügyében Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke a hangsúlyozta, nem xenofóbok, nem ez a probléma. Állandó munkaerőhiány van, amit kétéves kölcsönzéssel nem lehet megoldani, viszont ha jelentősen, 30 százalékkal emelnék a szomszédos országokhoz képest leszakadó béreket, itthonról is lenne elég járművezető – tette hozzá.
A hírek szerint januártól állhatnak munkába Fülöp-szigeteki buszsofőrök Budapesten. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg a külföldi munkavállalók alkalmazását, de szigorúan számon kérik az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást. A Népszava szerint ezt lényegében kijátszaná a cég: elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkező 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak.
Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az Esti gyorsban leszögezte: sem a fővárosnak, sem nekik nem az a problémájuk, hogy xenofóbok lennének, sőt, hozzáfűzte, hogy a miniszterelnök volt az, aki „kirohanásokat engedett meg magának” a távol-keleti és egyéb foglalkoztatókkal szemben még 2015-ben.
A szakszervezetnek a meglévő dolgozók érdekeit kell képviselnie, ha ők, tehát a külföldi munkavállalók csatlakoznak a szakszervezethez, ugyanúgy képviselik majd őket is, sőt, a fellépésük részben az ő érdekeit is szolgálja – mondta. Azonban ennek kicsi esélyét látja, mert „búra alatt tartják őket, nem szeretnék, hogy szervezett dolgozók legyenek”. A nyelvtudásra kitérve azt mondta: a 100E járaton nem csak külföldiek utaznak (akik jó esetben beszélnek angolul), és a közszolgáltatásokat a hazai lakosságnak felé kell teljesíteni.
Elmondta, harmadik országbeli, kölcsönzött munkaerőről van szó, és mivel két évre jönnek, ez nem lehet hosszú távú megoldás. Régóta, évtizedek óta van munkaerőhiány, 23 Fülöp-szigeteki munkavállaló nem fogja megoldani a fennálló problémákat. A foglalkoztató azt mondja, hogy őket, ezt a 20-30 embert 30 százalékkal többért tudja foglalkoztatni és ellátást adni nekik, és ez sokkal jobban kijön nekik, mintha ezer, ötezer vagy tizennyolcezer embernek kellene megfizetni ezt a 30 százalékos többletbért.
Ami viszont Naszályi Gábor szerint megoldaná a járművezetői hiányt idehaza, mert szerinte ekkora emeléssel már országon belülről, elmaradottabb területekről (ellátással, támogatással) is meg lehetne oldani a létszámhiánnyal kapcsolatos problémákat. Másrészt – folytatta – ha a reálbérek értékének zuhanása megállna, sokan visszajönnének, mert senkinek sem az a célja, hogy az otthonától távol teremtsen egzisztenciát a családjának, és ez igaz mind a magyar, mind a Fülöp-szigeteki dolgozókra.
Hozzátette, ezt a problémát nem kell leszűkíteni az autóbuszvezetőkre, ugyanez van más ágazatokban, például a kamionosoknál is. Állandó a munkaerőhiány, a miniszterelnök azt is mondta, hogy 500 ezer vendégmunkást kellhet behozni az akkumulátorgyárak miatt. Hangsúlyozta, valóban növekedtek a reálbérek az elmúlt tíz évben, de sokkal kevésbé, mint a szomszédos országokban, vagyis nőtt a lemaradás is. Tehát alapvetően kell emelni a béreket, megfizetni a magyar dolgozót – hangsúlyozta, hozzátéve: lehet olvasni a híreket a zalai autópályáról, amely annyiba kerül, hogy „a nullákat nem tudjuk összeszámolni”.
Közben meg „Lázár miniszter úr úgy hanyatt esett a Volánbusznál a 25 százalékos sztrájktól, hogy szerintem azóta is támogatják”, mert majd várhatóan január közepén tesz csak ajánlatot – jegyezte meg.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023. december 19., kedd 18:25
Műsorvezető: Kárpáti Iván