Akár a háborún is múlhat a 3-as metró légkondicionálása
24/01/2023 20:58
| Szerző: Klubrádió
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta, a 3-as metrónál garanciális szerelvények vannak, csak akkor akarják megfúrni őket, ha az orosz gyár nem szünteti meg a több évtizedes garanciát például a kocsiszekrényekre. Az orosz féllel szemben kötbérkövetelésük van, de a háború megnehezítette ezeket a dolgokat, pedig ha megkapnák az összeget, azt is felhasználhatnák klimatizálásra. Bodnár Barna riportja.
Hétfő délelőtt átadták a budapesti M3-as metró újabb két állomását, így délutántól hétköznapokon Kőbányától már egészen a Deák térig jár a metró. A hátralévő négy állomást a tervek szerint 2023 májusára fejezik be.
Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a hétfői átadáson azt mondta: a főváros élhető, otthonos és zöld jövőjét a közösségi közlekedés fejlesztése szolgálja a legjobban, és ez a legokosabb nagyvárosi válasz a jelenlegi válságtünetekre is. "Ezt szolgálja a 3-as metró megújítása, a az új buszok és trolik beszerzése, a Bubi-hálózat gyarapítása és az is, hogy az infláció ellenére sem emeljük az árakat". Mindehhez érdemeben járulna hozzá, ha a kormány megteremtené a feltételeket a hozzáféréshez az uniós forrásokhoz – jegyezte meg.
2014-ben született meg a döntés, majd 2017-ben kezdődött a 3-as metró pályájának is kocsijainak felújítása. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a Klubrádiónak kiemelte, hogy sok nehezítő körülmény adódott a projekt során, mindezek ellenére azonban sikeresnek tartja az ország egyik legnagyobb költségvetésű, mintegy 220 milliárdos, európai uniós forrásból és magyar társfinanszírozással megvalósuló beruházását.
Közölte: a tervek szerint március második felében átadnak további két megújult állomást, akkor megszüntetik a buszos pótlást is. már gyakorlatilag teljes vonalon jár majd a metró, csak két állomáson nem áll meg. A teljes felújítás befejezése négy hónapon belül várható. Azzal kapcsolatban, hogy miért tart(ott) ennyi ideig a munka, elsőként a közbeszerzések kiírását és a források bevonását említette, valamint azt, hogy közben még járt a metró, illetve akadálymentesíteni is kellett.
Az akadálymentesítéshez kapcsolódóan elmondta: a most átadott a Deák téri állomásnál hagyományos, nagy teljesítményű liftet építettek, ott azt használták fel a felvonóhoz, hogy 20-25 éve még oda tervezték a Nemzeti Színházat, és ahhoz elkészült egy akna. (A Horn-kormány döntött a Nemzeti Színház építéséről az V. kerületi Erzsébet téren, az Orbán-kormány ezt 1998 októberében leállíttatta. A színház, mint ismert, a IX. kerületben, a Duna és a Soroksári út közötti területen épült fel és 2002-ben nyitotta meg kapuit.)
A légkondicionálásról közölte: vannak tervek, prototípust is építettek tavaly, kipróbálták, működött is. Amikor a kocsik felújítása megtörtént, akkor két ok gátolta meg a klíma beépítését: az egyik a szűkös források, a másik pedig a klímatechnika helyzete, mert a berendezés még nem fért volna el (súlyban és méretben sem). Időközben könnyebbek és vékonyabbak lettek a klímák, tehát ma már technikailag megvalósítható, az a kérdés, hogy lesz-e a közeljövőben forrás.
Illetve – fűzte hozzá – ezek garanciális metrószerelvények, csak akkor akarják megfúrni őket, ha az orosz gyár nem szünteti meg a több évtizedes garanciát például a kocsiszekrényekre. A háború megnehezítette ezeket a dolgokat, kötbérkövetelésük is van az orosz féllel szemben, és ha megkapnák, ezt is fel lehetne használni a klímabeépítésre. Tehát nem tettek le erről, de egyelőre csak tervek vannak – ismertette Bolla Tibor.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: MTI/Balogh Zoltán
2023.01.24., kedd 18:45
Riporter: Bodnár Barna