„Köszönjük
Reggeli gyors

Forgács Mariann: Álszentség a Facebookon posztolni: de jó, leállt

7/03/2024 14:32

| Szerző: Klubrádió

Március 5-én, kedden délután a Facebook, az Instagram, a Threads és a Messenger felületek felhasználói másfél órán át nem tudták használni a Meta óriásvállalat platformjait. Mit tehetünk, ha egy másfél órás leállás történik egy ilyen banális hiba miatt. "Ha leáll a Facebook, telefonálhatunk is vagy csinálhatunk valami mást. Akár akkor is, ha nem áll le. A vállalkozások meg csináljanak honlapot is, ne csak a Facebookra és az Instagramra hagyatkozzanak" - tanácsolta Forgács Mariann, közösségi médiaszakértő, a Be Social alapítója, ügyvezetője.

2024. március 07. Reggeli gyors - részlet 24.03.07. Forgács Mariann
10:46
00:00
A keddi leállást az eredményezte, hogy egy technikai probléma hibát okozott a Facebook belső rendszereiben, ami aztán kihatott a felhasználói fiókokra is. "Az életünk részévé vált már a közösségi média, és áthálózza nemcsak az üzleti ügyeket, hanem a magánéletet is -, mondta Forgács Mariann. - Annyira ráhagyatkoztunk erre az egészre, amit az évek alatt felépítettek, már 20 éve. Nehezen éljük azt meg, amikor ezt így kicsavarják a kezünkből, és azt mondják, hogy akkor oldd meg az életed úgy, mint ahogy a közösségi média előtt tetted." Nem hinné, hogy ez a kis szünet tömeges Facebook-kilépést okozna. "Ez szerintem egyéni kérdés, hogy ki hogyan tudja az életéből kivezetni, ki akarja-e vezetni az életéből a közösségi médiát. Vicces volt most látni azt, amikor posztolták az emberek, hogy milyen mémet találtak éppen a leállással kapcsolatban, és hogy milyen jó, hogy ki lehetett menni a szabadba és picit élvezni ezt a gyönyörű tavaszi időt, de mindezt a Facebookon posztolták. Kicsit nekem ez ilyen álszent, vagy felemás dolog azért, mert leállt egy szolgáltatás."

Ha megnézzük, hogy az ember mennyit kommunikál a barátaival, kollégáival, ismerőseivel, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy ennek a jelentős részét a Facebook Messengeren keresztül teszi, vetette közbe a műsorvezető. Ha megnézzük, hogy mennyi embernek tudjuk a telefonszámát, akkor ráébredhetünk arra, hogy számunkra nagyon fontos emberek telefonszámát sem tudjuk, vagy ha tudjuk, sem hívtuk föl őket soha, és az egy nagyon jó kérdés, hogy akár az ilyen leállások, azok vajon ráébresztenek-e minket arra, hogy lehet ezt máshogy csinálni, hogy visszahozhatjuk a személyesebb kapcsolatot.

 
Forgács Mariann, a Be Social alapítója, ügyvezetője Forrás: Facebook
 

"Szerintem ez arra volt nagyon jó, hogy biztosítsuk magunkat, és ha valakivel csak a közösségi médiában tartjuk a kapcsolatot, akkor menjünk vissza egy kicsit, és szerezzük meg a telefonszámát, és ha nagyon nagy gond van, akkor tudunk küldeni, mondjuk egy sms-t, vagy fel tudjuk hívni - mondta Forgács Mariann. - Egy digitális ügynökségnek vagyok a vezetője, viszonylag fiatal kollégákkal dolgozom, és mi is a Facebook egy üzleti szolgáltatását használjuk a kommunikációra, a mindennapokban ezt használjuk. Nyilván ez is meghalt akkor, amikor leállt az összes Facebook-dolog, úgyhogy a kollégáim, akik más generációt képviselnek, elkezdtek telefonálni. Eddig e-mailt írtak vagy chateltek. Úgyhogy vissza kell lépni kettőt, és a telefon ugyanúgy ott lesz a kezünkben. Ott a telefonkönyv, nem kell fájlból emlékezni ezekre a telefonszámokra, de működhet ez a dolog is" - mondta. Tehát ha a telefonszámát ismerjük a másiknak, akkor ne azt nézzük meg, hogy Viberen elérhető-e, hanem hívjuk fel. "Kérdés, hogy az ilyen leállások, azok vajon ráébresztenek-e minket arra, hogy lehet ezt máshogy csinálni, hogy visszahozhatjuk a személyesebb kapcsolatot, vagy, hogy egyszerűen örülhetünk is akár annak, ha egy picit nem tudunk telefont nyomkodni, mert hát mennyi jó dolog van éppen a környezetünkben ott és akkor, amikor olvashatnánk hülye hirdetéseket is a Facebookon."

A Be Social felmérésében, amiben tizennégy és huszonöt év közötti fiatalok felhasználói szokásait vizsgálták, azt látták, hogy nem olvasnak külön hírszájtot, minden információ a Facebookról, az Instagramról, vagy a Tiktokról jut el hozzájuk. Ebből az előbbi kettő állt le most.

2021-ben, amikor több óra Facebook nélküli időszak volt, utána sorra jelentek meg írások azzal kapcsolatban, hogy szegény kisvállalkozások, akik mondjuk Instagramon tartották a kapcsolatot a vevőikkel, és ott futtatták fel a bizniszüket, nagyon rossz helyzetbe kerültek ezzel az egy kieséssel. Nem jó, ha ennyire kiteszik magukat egy szolgáltatónak. Egy olyan szolgáltatónak, aki saját kénye-kedve szerint alakítja a játékszabályokat, véli Forgács.

"Oké, hogy vannak felügyeleti szervek, például most az EU is elég komolyan beleszól abba, hogy melyik szolgáltatást hogyan tudjuk használni, és hogy költséghatékony az, hogy nem kell nekünk saját infrastruktúrát felépíteni és fenntartani, hanem mindent Facebookon, Instagramon, WhatsAppon megoldunk. De ez pont kiszolgáltatottá tesz minket, így hosszú távon elég rizikós ezt választani" - mondta, majd hozzátette: "Megkaptuk a sárga lapot 2021-ben, most 2024-ben ismét van egy leállás, ezek szerintem mind-mind azok a figyelmeztető jelek, hogy itt az ideje, ha vállalkozása van valakinek, akkor legyen egy nagyon egyszerű honlapja, ahova odatereli az érdeklődőket, kezdjen el adatbázist építeni azokból, akik érdeklődnek nála, vagy már vásároltak, és ne legyen olyan kiszolgáltatott, hogy persze a Facebookon van sok ezer követőm, az Instagramon szintén, ott vannak az üzenetek, hisz ha ez leáll, akkor semmit nem tud kezdeni vele."

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Reggeli gyors/interjú Forgács Mariann-nal
2024.03.07., csütörtök 8:48
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János