Autópiaci-szakértő: "Nem látszik a kvantumugrás, amitől a tömegek bekapcsolódnának az e-autózásba"
16/08/2023 17:09
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
A felső középosztály már megvette az elektromos autóit, most kéne a társadalom alacsonyabb jövedelmű rétegeinek is bekapcsolódni, de a statisztikák azt mutatják, hogy nem hajlanak erre, mert látják azokat a korlátokat, amelyek az elektromos autózással járnak, két autót – egy belső égésűt és egy elektromosat a különböző célokra – viszont nem tudnak fenntartani – magyarázta Várkonyi Gábor, autópiaci szakértő a Reggeli gyorsban.
Látni kell, hogy a robbanásszerű növekedést egy erős törvényi kényszer hajtja: a CO2-kibocsátás csökkentése miatt a gyártóknak rá kellett állnia, hogy dinamikusan növeljék az eladásokat – mondta Várkonyi Gábor, autópiaci szakértő a Reggeli gyorsban. Hozzátette, egyetértés van a piaci elemzők között abban, hogy a növekedés fölött üvegplafon van, az elsődleges lassító faktor az infrastruktúra fejletlensége.
A felső középosztály már megvette az elektromos autóit, most kéne a társadalom alacsonyabb jövedelmű rétegeinek is bekapcsolódni, de a statisztikák azt mutatják, hogy nem hajlanak erre, mert látják azokat a korlátokat, amelyek az elektromos autózással járnak, két autót – egy belső égésűt és egy elektromosat a különböző célokra – viszont nem tudnak fenntartani – magyarázta Várkonyi.
Egyelőre ugyanis – azoknak a kivételével, akik számára identitás-kérdés a környezetvédelem – jellemzően második autónak használják az elektromos járműveket. Bizonyos jövedelmi szint és az otthoni töltés lehetősége az, ami manapság kényelmessé tudja tenni ezt a megoldást, ezek azok a körülmények, ami mellett nem jelent aránytalanul nagy lemondást. Városi használatra jól működnek az e-autók, este fel lehet őket tölteni, ha van otthon megfelelő eszköz, ami nem is drága – mondta a szakértő. Ugyanakkor, jóval kisebb szabadságot jelentenek, mint amit az autózástól megszoktunk. Hosszabb utak esetében nagyon erős tervezést igényel, merre tudunk menni, hol és mennyi idő alatt tudjuk feltölteni a kocsit, ha egyáltalán fel tudjuk. Magyarországon például a keleti országrészben nincsenek villámtöltők – hívta fel a figyelmet Várkonyi.
Az infrastruktúra kiépítésével az a probléma, hogy egyelőre nem látszik, hogyan lesz belőle pénz, vagyis arra nem lehet építeni, hogy a piac úgyis megoldja a problémát és kiépül a megfelelő sűrűségű töltőállomás-hálózat. Ettől függetlenül a gyártók is öntenek pénzt a területre, hiszen az Európai Unió részéről itt is van egyfajta kényszerítő erő, illetve tervek arról, hogy lehetne elérni, hogy legalább az autópályák mentén megfelelő sűrűségben legyenek villámtöltők – mondta a szakértő. Mindez rendkívül költséges és nem csak az okoz gondot, hogy ki telepíti a töltőket, hanem az is, hogy a helyi áramszolgáltató tudja-e biztosítani a rendkívül nagy teljesítményű szerkezetek ellátását – magyarázta Várkonyi.
Az autógyártók nemcsak a hálózatépítésbe, hanem minden részterület kutatásába-fejlesztésébe befektetnek. Ettől függetlenül nem látszik mikor jön el a "kvantumugrás", amikor a szélesebb tömegek számára elérhetően és jelentős lemondások nélkül lesz használható közlekedési eszköz az elektromos autó. Viszont nem lesz megoldás mindenre – hangsúlyozta Várkonyi.
Miközben Kína és Amerika vadul fejleszt mindenféle, nem fosszilis alapú hajtóanyaggal működő motort, az EU egyedül van a nagy piacok között azzal a stratégiával, hogy mindent tilt az elektromos autókon kívül, vagyis nem foglalkozik alternatívákkal.
Várkonyi július végén volt Pálinkás Szűcs Róbert vendége a Reggeli személyben, ahol átfogóbban beszélgettek elektromos autózásról, az autópiac jövőjéről, gyorshajtásról és közlekedési morálról. Például, hogy az általában leképezi a társadalom működését, Magyarországon olyan mintha 10 millió elszigetelt eset lenne az utakon, nincs nyoma annak, hogy a közlekedés egy együttes tánc, kooperáció lenne.
A teljes Reggeli gyors interjút a cikk elején elhelyezett lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
Reggeli gyors/interjú Várkonyi Gáborral
2023.08.16., szerda, 7:17
Riporter: Para-Kovács Imre