"Sokmilliós kérdés: elektromos, vagy belső égésű"
23/03/2023 12:39
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
Nem lehet tudni, hogy sikerül-e 10-20 éven belül kellő számú töltőállomást létesíteni, vagy a benzinkutak képesek lesznek-e hidrogént biztonságosan szolgáltatni – véli Zách Dániel, a Telex szerzője.
Új javaslatot készített az Európai Bizottság, hogy a német kormány és a mögött álló autóipari lobbi ne fúrja meg a belső égésű motorok betiltását –írta meg a hvg.hu. A hírügynökség úgy tudja, hogy a testület most nem hivatalos tárgyalásokon próbálja a szöveget olyan állapotúra hozni, hogy azt már elfogadhassa minden tagállam.
A hidrogén a Földön elsősorban kötötten a víz összetevőjeként, illetve a legtöbb szerves vegyületben található meg. Az ipar már most is számtalan módon használja fel, de ami számunkra fontos, hogyalkalmas tüzelőanyagcellával ellátott járművek üzemanyagának,használható a magfúziónál és ez a jövő környezetbarát energiahordozója. Ami pedig talán a legfontosabb, hogyha a hidrogén zöld forrásból származik, akkor tiszta.
Zöld forrásból akkor származik a hidrogén, ha az előállításához felhasznált elektromos áramot környezetbarát módon például naperőművekben, vagy atomreaktorokban állították elő víz bontásával.
"Nem az összes német autógyártó lobbizik betiltás késleltetéséért, megakadályozásáért" – mondta a Reggeli gyors csütörtöki adásában Zách Dániel. A Telex szerzője hozzátette, vannak bizonyos autókategóriák, amelyek – mint a Porsche – "értelmüket vesztik" a belső égésű motorok betiltásával. A vállalat ugyanis a zöld hidrogén-technológiával kísérletezik, amely a már létező belső égésű motorok technológiájának fejlesztése. A probléma, hogy nagyon drága, költségeinek optimalizálása további fejlesztések függvénye.
Az is zöld hidrogén ellen szól, hogy elektromos töltőállomásokat egyszerűbb létesíteni, minden azon múlik, hogy az adott térség elektromos hálózata elbírja-e több állomás fenntartását. Az is az elektromos autók mellett szól, hogy ezeket – ugyancsak terheléstől függően – akár a tulajdonos otthonában is töltheti. Kút létesítése ennél jelentősen költségesebb.
"Az egymillió dolláros kérdés az, hogy 10-20 éven belül lesz-e elég töltőállomás, illetve a benzinkutak tudnak-e könnyebben hidrogént szolgáltatni" – foglalta össze a problémát.
2019-ben még arról számoltunk be, Németországban pár éven belül megsokszorozódhat az elektromos autók száma. A példa pedig alighanem az egész EU-ban ragadós lehet. Ez fontos feltétele a klímakatasztrófa elleni küzdelemnek.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023.03.23., csütörtök 6:50
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János