„Köszönjük
Esti gyors

Bod Péter: Kizárható, hogy autógyár mellé egy akkugyárat is kapjon Szeged

24/01/2024 19:48

| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk

Szijjártó Péter és Botka László bejelentették a szegedi elektromos autógyár-beruházást, akkor mind a ketten nagy nyomatékkal arról szóltak, hogy se, vegyipari, sem akkumulátorgyártói tevékenység nem fog létesülni. Ezért Bod Péter szerint kizárható, hogy akkugyár is épüljön Szegeden – mondta az Esti gyors című műsorban.

2024. január 24. Esti gyors-részlet (2024.01.24.) Bod Péter az új szegedi BYD-akkumulátorgyárról
06:37
00:00

Egy németországi hírforrás tényként kezeli, hogy akkumulátorgyárat is kell a tervezett kínai beruházás, a szegedi autógyár mellé. Ugyanis sem a Debrecenben, sem a Fótra tervezett üzemek nem tudják majd ellátni az Audinál is nagyobb kapacitású BYD elektromos autógyárat. De hova lehet felépíteni? Erről kérdezte Józsa Márta a témát körbejáró szegedi újságírót, Bod Pétert, a Népszava munkatársát.

Nagy valószínűséggel az országban épülő más akkumulátorgyárak nem fogják tudni ellátni az új szegedi autógyárat, mivel a BYD autókhoz használatos akkumulátorokat maga a cég gyártja. Egyrészt a már Magyarországon lévő akkugyárak termékeivel nem építhetőek össze a BYD-nek az akkumulátoraival. Másrészt a BYD-nak nincs racionális indoka kiadni az akkugyártást a saját kezéből – magyarázta Bod.  "Ha a termelés felfut Szegeden, ott a mai ismereteink szerint évente 200 ezer autó fog készülni. A hallgató akkor tudja ezt a számot igazából elhelyezni, hogyha tudja, hogy például a győri Audiban a csúcstermelés az évi 171 ezer darab volt" – fogalmazott.

Orbán Viktor Kínában
 
Orbán, Kína, BYD
 
Sencsen, 2023. október 19. A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke (j) a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
 

Az a forgatókönyv nem valószínű, hogy Kínából szállítanák az akkumulátorokat az autógyárba, mivel egyrészt távol van földrajzilag, másrészt pedig a szállítandó akkumulátorok súllya és mennyisége komoly költségekkel járna a BYD-nek. "Öldöklő árverseny van az autópiacon, természetesen az elektromos autók piacán is, így aztán nem nagyon valószínű az, hogy ilyen óriási költségtételt bevállalna a gyártó, hogy az akkukat több ezer kilométerről szállítsák Magyarországra" – fogalmazott Bod.

Amikor 2023 december 22-én Szijjártó Péter és Botka László bejelentették a szegedi beruházást, akkor mind a ketten nagy nyomatékkal arról szóltak, hogy itt autógyár épül, de se, vegyipari, sem akkumulátorgyártói tevékenység nem fog létesülni – emlékeztetett Bod Péter. Ezért szerinte szinte teljes mértékben kizárható az a forgatókönyv, hogy Szegeden épüljön akkugyár, mivel ez a politikusoknak helyreállíthatatlan arcvesztést jelentene – mondta Bod Péter.

Ugyanerről a témáról kérdeztük a Megbeszéljük című műsorban Éltető Andreát, a Hun-Ren Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Központ Világgazdasági Intézet tudományos főmunkatársát.

2024. január 24. Megbeszéljük-részlet (2024.01.24.) Éltető Andrea
13:27
00:00

A teljes beszélgetéseket a fenti lejátszókra kattintva hallgathatják meg.

Esti gyors/Interjú Bod Péterrel
2024. január 24., 18:38
Riporter: Józsa Márta