Calcuttai jelenetek a Szeged-Budapest vonalon és az elmaradó beruházások
11/11/2023 19:37
| Szerző: Klubrádió
Mit jelent a Modern Városok Program bezárása Denbrecenben, Szegeden és Kecskeméten? Az e heti Azt beszélikben erről, a CATL akkugyárát érintő perről és a vonatközlekedés áldatlan állapotáról is szó volt.
A hónap elején derült ki, hogy a kormány megszünteti a 2015-ben meghirdetett programot a "gyökeresen megváltozott gazdasági és politikai környezetre" hivatkozva. A hivatalos közlönyben megjelent határozat értelmében számos nagyváros veszíti el a korábban beígért beruházásokat.
Debrecenben leginkább az fájhat, hogy nem lesz új nagyállomás
Debrecenben a programelemek többsége megvalósult, ide tartozik a Sámsoni úti menekülttábor bezárása, létrejött – a helyi ellenzék által sokat kritizált, drága elitképzőnek tűnő – nemzetközi iskola, az új ipari park felhúzása a déli övezetben, ahol egyébként a CATL akkugyára is épül – mondta Polgár Tóth Tamás, a debreciner.hu munkatársa.
"Ami a leginkább fájhat a debrecenieknek az az, hogy elmarad az új nagyállomás megépítése" – mesélte az újságíró.
Nyolc napja van bizonyítani a CATL-nek és a hatóságoknak
Polgár Tóth a debreceni közvéleményt az elúlt időszakban leginkább foglalkoztató akkumulátorgyárakkal kapcsolatos fejleményekről is beszámolt. November 8-án volt az első tárgyalási napja annak a pernek, amelyben a CATL érintett. A debreceni és mikepércsi lakosokat képviselő ügyvédek szerint a kormányhivatalnak vissza kellett volna dobnia a kínai cég kérelmét a környezethasználati engedély módosítására, a kereseteket előzetesen összevonta a Debreceni Járásbíróság. A bíróság nyolc napot adott az alpereseknek, tehát a kormányhivatalnak, a katasztrófavédelemnek és a CATL-nek, hogy bebizonyítsák, azt a technológiát fogják használni, amelyikkel a leghatékonyabban lehet semlegesíteni az NMP nevű magzatkárosító hatású oldószert, ami egyébiránt a szennyvízbe kerülne – számolt be a debreciner.hu. A per ugyanakkor csak decemberben folytatódik majd – mesélte Polgár Tóth.
Szegeden megépült a Pick Aréna, de felmerül a kérdés, nem lett-e túlméretezve?
Szeged viszonylag jól járt a Modern Városok Programmal – véli Bod Péter, a Népszava szegedi tudósítója, mivel két nagyberuházás is megvalósult.
Megépült a Tiszavirág Sportuszoda, ami talán Magyarország egyik legkorszerűbb uszodája, bármilyen világverseny eseményeit megrendezhetnék benne. Ez kb. 20 milliárd forintba került és a városnak lényegében csak a telket kellett adnia – idézte fel Bod.
A sportuszoda szomszédságában pedig megépült a Pick Aréna, a szegedi kézilabda csapat új otthona. A csapat rendszeresen játszik nemzetközi porondon, például a Bajnokok Ligájában is, így érthető volt, hogy modernebb, nagyobb befogadóképességű csarnokot szántak neki. A 8200 fő azonban lehet, hogy kicsit túlzás – az első 2-3 alkalommal, talán az újdonság varázsa miatt, illetve mert BL-meccsek voltak megtelt az aréna, de azóta már rendszeresen zárva tartanak bizonyos szárnyakat, ami szomorú látvány – mondta Bod, aki szerint kérdéses, nem lett-e túlméretezve a végül nagyjából 30 milliárdos projekt.
Calcuttai jelenetek a Szeged-Budapest vonalon
Miközben a sportlétesítmények fejlődtek, a vonatközlekedés színvonala nem javult. Régi lemez, hogy rossz a szolgáltatás – mondta Bod, aki szerint "olyan mintha megállt volna az idő" a Szeged-Budapest vonalon: ötven éve nem csökkent a 2 óra 22 perces menetidő és a menetrend betartásával is vannak gondok. Egy dolog, hogy szokványos a 15-20 perces késés, de egy ideje órás - másfél órás is előfordul. Ennek ellenére az utasforgalom elég nagy – meséli Bod, hozzátéve, hogy ő maga is nagyjából harmincszor utazott a viszonylaton az elmúlt három hónapban.
Volt olyan, hogy eleve 47 perces késéssel indultunk el Szegedről, majd menetközben közölték, hogy le kell szállnia mindenkinek és megvárni a következő vonatot, mind a két járat tömve volt, így aztán mondhatni calcuttai jelenetek alkultak ki, talán épp csak a vonat tetején nem ültek utasok – mondta el a tudósító, hozzátéve, az utastársak elmesélték, ők többször átélték ugyanezt, az elmúlt időszakban.
Összeomlás közeli állapotban van a vasút, szerintem a MÁV-osok hősiességén múlik, hogy még úgy ahogy működik – mondta Bod, aki utánanézett a 2023-as és 2024-es költségvetésben: gyakorlatilag megfeleződött a vasúti fejlesztésekre szánt összeg.
Kecskeméten elment három milliárd az állomás fejlesztésére, de egy kapavágás sem történt
Kecskeméten – amely épp a Szeged-Budapest vonalra esik – már 14 éve húzódik ígérgetik az állomás fejlesztését – mondta Gunity Gábor, a kecsup.hu szerzője, hozzátéve, hogy több terv is született már, amire elment 3 milliárd forint, de még egy kapavágás sem történt.
A repülőtér fejlesztése is kérdőjeles, nem tudni, polgári repülőgépek fogadására alkalmas lesz-e a helyszín. A helyi lap itt gyűjtötte össze milyen projekteket érint a Modern Városok Program leállítása.
A teljes adást meghallgathatják a cikk tetején elhelyezett lejátszóra kattintva.
2023. november 10. péntek, 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Józsa Márta
Szerkesztőasszisztens: Lehoczky Mirjam