Drónveszély – Nincs felderítő eszköz?
18/10/2019 11:35
| Szerző: Klubrádió
Egy hét alatt háromszor is le kellett zárni a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőteret drónészlelés miatt. Igaz, csak rövid időre, de ez is veszélyes.
Tilos drónt használni a repülőtér 10 kilométeres körzetében, ezért akik ott reptetnek, vagy trollkodnak, vagy fotózni akarnak, mindenesetre vétenek a törvény ellen. Csakhogy nagyon nehéz elcsípni őket, pedig az lenne az egyik lehetőség e tevékenység visszaszorítására.
Bárány Zoltán, a Magyar Nemzeti Drónszövetség alelnöke szerint a Hongarocontrol feladata lenne, hogy észlelje és elfogja a drónokat. Pillanatnyilag ez úgy zajlik, hogy meglátja valaki szabad szemmel a repülő eszközt, mondjuk egy külső karbantartó, ezt jelzi, de a drón mozgását korlátozni nem tudják. Ezért lenne szükség modern felderítő rendszerre, Bárány Zoltán szerint létezik ilyen, az úgynevezett „drónfegyver”, DronGun 2 kilométerről is képes korlátozni az eszköz mozgását. Szepessy Kornél, a Hungarocontrol vezérigazgatója viszont azt mondta minap, hogy a felderítésre szolgáló késztermék nincs a piacon, ezért most ők dolgoznak egy drónfelderítő rendszer telepítésén, a világelsőséget megcélozva.
A drónszövetség alelnöke szerint baj van a hazai szabályozással is. 2020. júliusától lép életbe az uniós rendelkezés, amelyhez a magyarnak is igazodnia kell majd. Most 30 nappal a tevékenység megkezdése előtt kell igényelni légteret, ez az engedély 30 napig érvényes, részletenként szokás aktiválni a reptetés előtt 30 perccel. Ez így nem éppen felhasználóbarát, tehát változtatni kell rajta.
Mennyire veszélyes a polgári repülésre a drón? A legnagyobb veszélyt az okozza, ha az eszköz bejut a hajtóműbe, de okozhat üvegtörést is, sőt az is elég, ha a pilóta megijed egy pillanatra. Arról szó sem lehet, hogy egy nagy gép kikerülje a drónt, meglátni sem könnyű, hisz ezek általában kis méretű, 4 kg alatti drónok, a színük sem feltűnő. Miután 25-30 percnél többet nem tudnak a levegőben tölteni, a repülőtér lezárása általában nem tart sokáig. A drónozókat viszont akkor lehetne leginkább elcsípni, amikor a kimerült akkumulátorokat cserélik.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/H.Szabó Sándor.
2019.10.18. 06:00
Műsorveztő: Pálinkás Szüts Róbert