Szerződés tiltja új repülőtér építését
9/08/2019 17:13
| Szerző: Bolgár György/Klubrádió
Valószínűleg nem az a megoldás a ferihegyi zajterhelés megszüntetésére, hogy új repülőteret építenek máshol, hanem az éjszakai forgalom korlátozása, és modernebb gépek beszerzése.
Ferihegy 100 kilométeres körzetében nem szabad új repülőteret építeni, így szól a Budapest Airport szerződése. Ez az egyik ok, amiért Karácsony Gergely főpolgármester-jelölt ötlete kivitelezhetetlennek tűnik. A másik, anyagi természetű ok pedig az, hogy az üzemeltető milliárdos nagyságrendű helyi adót fizet két kerületnek és Vecsésnek, amelytől elesnének, ha nem ott lenne a repülőtér, ahol van. Persze az önkormányzatok nincsenek könnyű helyzetben, hisz a lakók panaszait, tiltakozásait is figyelembe kell venniük, ugyanakkor a bevételre is szükségük van. Kecskemét felmerült, mint egy lehetséges helyszín, de olyan helyet találni, ami szinte lakatlan, az utasoknak mégis megközelíthető, nem lenne könnyű.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szinte városi légikikötőnek számít. A zajártalom nem csak itt okoz gondot, hanem például Londonban, vagy Berlinben is – mondta el Körtvélyes Tivadar, az AirPortal főszerkesztő-helyettese. Ezt többnyire úgy oldják meg, hogy éjjel 11 és hajnali 5 óra között korlátozzák a forgalmat. Ilyen szabályozásban gondolkodnak itthon is. Jelenleg a mélyalvás időszakában 6 le- és felszállást engedélyeznek. Ezek döntő többségét a fapados légitársaságok gépei végzik, mert a diszkont üzleti modell szerint a repülők nem tölthetnek sok időt a földön. Míg a hagyományos társaságok gépei naponta átlagosan háromszor fordulnak, addig a fapados repülők négyszer. Ráadásul a magyar kötődésű WizzAir-nek Ferihegyen van a bázisa. Ez is egy indok, hogy a repülőtér üzemeljen.
A modern gépek sokkal halkabban, mint az elődeik, a gyártók szerint akár 50 százalékkal is. A fel- és leszállások száma is csökken, egyszerűen azért, mert a repülők több utast tudnak szállítani, tehát ha nő is az utasok száma, a kiszolgálásukhoz kevesebb gépre van szükség. Ferihegyen a csúcs évente 120 ezer gépmozgás volt, mára ez 10 százalékkal csökkent.
A megoldás tehát nem a légikikötő elköltöztetése, hanem az éjszakai forgalom korlátozása. Persze meg kell várni, hogyan reagálnak erre a légitársaságok. Amennyiben modernebb, halkabb gépeket vásárolnak és átalakítják a menetrendjüket, akkor a zajterhelés is enyhül.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd.
2019.08.09. 16:00
Műsorvezető: Bolgár György